Podstawy języka polskiego dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej PW-5F-PJW
TREŚCI PROGRAMOWE
Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu teorii literatury i kultury. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych, odpowiednich dla dziecka w młodszym wieku szkolnym. Umiejętność stworzenia wypowiedzi ustnej oraz pisemnej na zadany temat, poprawnej pod względem gramatycznym i stylistycznym.
Treści przedmiotu:
Historia językoznawstwa.
Działy lingwistyki.
Budowa i funkcje narządów mowy. Głoska a litera. Podział i klasyfikacja głosek. Sylaba. Akcent wyrazowy i zdaniowy.
Podział wyrazów na części mowy.
Fleksja. Rozbiór gramatyczny zdania.
Słowotwórstwo. Rodziny wyrazów. Wyrazy podstawowe i pochodne.
Składnia. Części zdania. Rodzaje zdań. Rozbiór logiczny zdania.
Zasady polskiej ortografii.
Podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury i kultury.
Literatura dla dzieci - przegląd i omówienie wybranych pozycji.
Język - zmiany w polszczyźnie.
Gatunki wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej.
Podstawowe zagadnienia z zakresu wiedzy o literaturze i poetyki.
Ministerialna lista rekomendacji lektur w klasach 1-3.
W cyklu 2020L:
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE: |
W cyklu 2020Ln:
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. |
W cyklu 2021L:
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. |
W cyklu 2021Ln:
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. |
W cyklu 2022L:
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. |
W cyklu 2022Ln:
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Treści przedmiotu: |
W cyklu 2023L:
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. |
W cyklu 2024L:
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka funkcjonalnie posługuje się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku, ze szczególnym uwzględnieniem treści edukacji wczesnoszkolnej.
Zna i rozumie podstawy i zakres doboru treści nauczania uczniów w zakresie języka polskiego; pojęcia z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku polskim; ma orientację w klasycznej i współczesnej literaturze dla uczniów oraz w kulturze dla odbiorcy w młodszym wieku szkolnym.
Umiejętności
Student/-ka potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku, mając na uwadze potrzeby ucznia w wieku wczesnoszkolnym.
Potrafi dokonać analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych.
Potrafi wyróżniać wśród różnych zjawisk językowych kategorie prymarne i sekundarne odpowiednie dla dziecka w młodszym wieku szkolnym.
Potrafi wypowiadać się w mowie i w piśmie w sposób klarowny, spójny i precyzyjny, konstruując rozbudowane ustne i pisemne uzasadnienia na zadane tematy.
Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowej realizacji edukacji polonistycznej w klasach I–III.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi do wspierania uczniów w zakresie rozwoju języka polskiego.
Literatura
W cyklu 2020L:
LEKTURA OBOWIĄZKOWA LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2020Ln:
1. Awramiuk, E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992. |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Zajęcia prowadzone zdalnie w aplikacji Teams przy wykorzystaniu dostępnych w sieci narzędzi cyfrowych. Link do zespołu przekazany drogą mailową. Materiały ćwiczeniowe i prace zaliczeniowe udostępniane w zakładce PLIKI w folderach z datą poszczególnych zajęć w kanale ogólnym lubi kanałach grup. Konsultacje materiału ćwiczeniowego z wiedzy o języku w ramach przygotowania do kolokwium podczas dyżurów w poniedziałki 12.30-13.30. i w czwartki 18.00-19.00. |
W cyklu 2020Ln:
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen z zadań ćwiczeniowych. Godziny kontaktowe: 15h |
W cyklu 2021L:
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia bieżących zadań ćwiczeniowych. Godziny kontaktowe: 30h |
W cyklu 2021Ln:
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Warunkiem podejścia do egzaminu jest złożenie w terminie bieżących zadań ćwiczeniowych. Godziny kontaktowe: 15h |
W cyklu 2022L:
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Godziny kontaktowe: 30h |
W cyklu 2022Ln:
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Godziny kontaktowe: 15h |
W cyklu 2023Ln:
Godziny kontaktowe:15 h |
W cyklu 2023L:
Metody podające i aktywizujące, w tym praca indywidualna i w grupie. Godziny kontaktowe: 30h |
W cyklu 2024L:
Metody podające i aktywizujące, w tym praca indywidualna i w grupie. Godziny kontaktowe: 30h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: