Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego we wczesnej edukacji - 2 PW-5F-PJO2a
TREŚCI PROGRAMOWE
Predyspozycje rozwojowe do uczenia się języka obcego we wczesnym dzieciństwie. Sposoby uczenia się dzieci języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych. Kompetencje językowe dziecka. Nauczyciel jako model kompetencyjny w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci. Strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka przez dzieci. Warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu. Sposoby motywowania dzieci do uczenia się języka obcego. Teoria wieku krytycznego. Społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych.
W cyklu 2024L:
1.Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III. 2.Charakterystyka prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz zależności niezbędnych dla procesu nabywania języka obcego. 3. Bilingwizm u dzieci. Popularne mity na temat dwujęzyczności. 3. Omówienie wybranych metod i sposobów pracy na lekcji języka obcego w przedszkolu i klasach I-III 4. Przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych do nauki języka obcego w przedszkolu i klasach I-III 5. Indywidualizacja pracy. Organizacja pracy w grupie, klasie zróżnicowanej. Wdrażanie efektywnych sposobów indywidualizacji pracy na lekcji. 6. Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego. Wykorzystanie AI na lekcji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie predyspozycje rozwojowe dzieci i uczniów do uczenia się języka obcego.
Zna i rozumie sposoby uczenia się dzieci lub uczniów języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych, kompetencje językowe dziecka lub ucznia, teorię wieku krytycznego, społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych, a także rolę nauczyciela w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci lub uczniów.
Zna i rozumie strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka obcego przez dzieci lub uczniów, warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu i w szkole oraz sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju własnych kompetencji językowych w zakresie języka obcego i pedagogicznych.
Potrafi tworzyć środowisko uczenia się do nabywania kompetencji w zakresie języka obcego przez dzieci lub uczniów i rozwijać ich motywację do uczenia się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami pedagogicznymi i językowymi w obszarze języka obcego.
Jest gotowy/gotowa do wspierania właściwych postaw dzieci lub uczniów wobec innej kultury i języka.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Metody dydaktyczne: eksponujące, podające, praktyczne, aktywizujące. Godziny kontaktowe: 30 Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą: 15 Tworzenie scenariusza krótkiego wystąpienia oraz prezentacji multimedialnej bądź filmu: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: