Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego we wczesnej edukacji - 1 PW-5F-PJO1a
TREŚCI PROGRAMOWE
Predyspozycje rozwojowe do uczenia się języka obcego we wczesnym dzieciństwie. Sposoby uczenia się dzieci języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych. Kompetencje językowe dziecka. Nauczyciel jako model kompetencyjny w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci. Strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka przez dzieci. Warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu. Sposoby motywowania dzieci do uczenia się języka obcego. Teoria wieku krytycznego. Społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych.
W cyklu 2024Z:
Przedmiot "Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji" obejmuje cztery główne komponenty: indywidualny, językowy, psychologiczny i pedagogiczny. |
W cyklu 2024Zn:
Przedmiot "Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji" obejmuje cztery główne komponenty: indywidualny, językowy, psychologiczny i pedagogiczny. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie predyspozycje rozwojowe dzieci i uczniów do uczenia się języka obcego.
Zna i rozumie sposoby uczenia się dzieci lub uczniów języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych, kompetencje językowe dziecka lub ucznia, teorię wieku krytycznego, społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych, a także rolę nauczyciela w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci lub uczniów.
Zna i rozumie strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka obcego przez dzieci lub uczniów, warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu i w szkole oraz sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju własnych kompetencji językowych w zakresie języka obcego i pedagogicznych.
Potrafi tworzyć środowisko uczenia się do nabywania kompetencji w zakresie języka obcego przez dzieci lub uczniów i rozwijać ich motywację do uczenia się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami pedagogicznymi i językowymi w obszarze języka obcego.
Jest gotowy/gotowa do wspierania właściwych postaw dzieci lub uczniów wobec innej kultury i języka.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: Karpeta-Peć B. (2011). Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Kotarski R. (2017). Włam się do mózgu. Halliwel S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. (2004). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Reilly V., Ward S.M. (2000). Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Richards J.C., Rodgers T. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Języki obce w szkole. Uzupełnieniem literatury są materiały udostępnione przez wykładowcę. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura podstawowa: Karpeta-Peć B. (2011). Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Kotarski R. (2017). Włam się do mózgu. Halliwel S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. (2004). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Reilly V., Ward S.M. (2000). Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Richards J.C., Rodgers T. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Języki obce w szkole. Uzupełnieniem literatury są materiały udostępnione przez wykładowcę. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h - praca z literaturą: 20h - przygotowanie się do zajęć: 30h Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności, kompetencji obejmują realizację zadań opartych na współdziałaniu, komunikacji i aktywności grupy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: