Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji - 1 PW-5F-PJO1
TREŚCI PROGRAMOWE
Predyspozycje rozwojowe we wczesnym dzieciństwie do uczenia się języka obcego. Sposoby uczenia się dzieci języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych. Kompetencje językowe dziecka. Nauczyciel jako model kompetencyjny w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci. Strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka przez dzieci. Warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu. Sposoby motywowania dzieci do uczenia się języka obcego. Teoria wieku krytycznego. Społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych.
W cyklu 2021Z:
1.Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III. |
W cyklu 2021Zn:
Nauczanie języka obcego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej w Podstawie Programowej. Prawidłowości rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym a nauczanie języka obcego. Wybrane metody i sposoby nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III. Materiały dydaktyczne do nauki języka obcego w przedszkolu i klasach I-III. Organizacja pracy w grupie i indywidualizacja pracy. Dwujęzyczność u dzieci. Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego. |
W cyklu 2022Z:
Przedmiot "Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji" obejmuje cztery główne komponenty: ogólny, językowy, psychologiczny i pedagogiczny. |
W cyklu 2022Zn:
Przedmiot "Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji" obejmuje trzy główne komponenty: ogólny, psychologiczny i pedagogiczny osadzonych w kontekście uczenia się/nauczania języka obcego. |
W cyklu 2023Z:
Przedmiot "Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji" obejmuje cztery główne komponenty: ogólny, językowy, psychologiczny i pedagogiczny osadzonych w kontekście uczenia się/nauczania języka obcego. |
W cyklu 2023Zn:
1.Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie predyspozycje rozwojowe dzieci i uczniów do uczenia się języka obcego.
Student /studentka zna i rozumie sposoby uczenia się dzieci lub uczniów języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych, kompetencje językowe dziecka lub ucznia, teorię wieku krytycznego, społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych, a także rolę nauczyciela w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci lub uczniów.
Student /studentka zna i rozumie strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka obcego przez dzieci lub uczniów, warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu i w szkole oraz sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego.
Umiejętności
Student /studentka potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju własnych kompetencji językowych w zakresie języka obcego i pedagogicznych.
Student /studentka potrafi tworzyć środowisko uczenia się do nabywania kompetencji w zakresie języka obcego przez dzieci lub uczniów i rozwijać ich motywację do uczenia się.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami pedagogicznymi i językowymi w obszarze języka obcego.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do wspierania właściwych postaw dzieci lub uczniów wobec innej kultury i języka.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania przedstawione na pierwszych zajęciach.
Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności, kompetencji obejmują realizację zadań indywidualnych i grupowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
Teacher’s Guidebook a New Way of teaching concepts for English classes in primary schools grade 0-3
https://anewwayproject.weebly.com/project-results.html
Karpeta-Peć B. (2011). Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych.
Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna.
Kotarski R. (2017). Włam się do mózgu.
Halliwel S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom
Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN.
Pamuła M. (2004). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa.
Phillips S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Reilly V., Ward S.M. (2000). Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Richards J.C., Rodgers T. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Języki obce w szkole.
Uzupełnieniem literatury są materiały udostępnione przez wykładowcę.
W cyklu 2021Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Basińska A. (2017). Teoria w pigułce. Warszawa: ORE. Komorowska H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Komorowska H. (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. (2004). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Stasiak, H. (2000). Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. W: Kielar B. Z. i. in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt. Literatura uzupełniająca: Szoptowicz M., Szulc-Kurpaska M., (2012) Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2022Z:
Literatura podstawowa: Karpeta-Peć B. (2011). Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Kotarski R. (2017). Włam się do mózgu. Halliwel S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. (2004). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Reilly V., Ward S.M. (2000). Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Richards J.C., Rodgers T. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Języki obce w szkole. Uzupełnieniem literatury są materiały udostępnione przez wykładowcę. |
W cyklu 2022Zn:
Literatura podstawowa: Karpeta-Peć B. (2011). Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Kotarski R. (2017). Włam się do mózgu. Halliwel S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. (2004). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Reilly V., Ward S.M. (2000). Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Richards J.C., Rodgers T. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Języki obce w szkole. Uzupełnieniem literatury są materiały udostępnione przez wykładowcę. |
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: Karpeta-Peć B. (2011). Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Kotarski R. (2017). Włam się do mózgu. Halliwel S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. (2004). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Reilly V., Ward S.M. (2000). Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Richards J.C., Rodgers T. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Języki obce w szkole. Uzupełnieniem literatury są materiały udostępnione przez wykładowcę. |
W cyklu 2023Zn:
Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Języki obce w szkole. Uzupełnieniem literatury są materiały udostępnione przez prowadzącą. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody dydaktyczne: eksponujące, podające, praktyczne, aktywizujące. Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h |
W cyklu 2021Zn:
Metody: Nakład pracy studenta: Punkty ECTS - 1. |
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Metody dydaktyczne: eksponujące, podające, praktyczne, aktywizujące, outdoorowe. Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15h |
W cyklu 2023Z:
Metody dydaktyczne: eksponujące, podające, praktyczne, aktywizujące, outdoorowe. Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wyzwanie pisemne w formie rozwiązania indywidualnego przypadku - rozwiązanie case study w formule open book exam - wyzwanie grupowe - przeprowadzenie warsztatu edukacyjnego. |
W cyklu 2023Zn:
Metody: podająca i aktywizująca - praca z tekstem, analiza przykładów, praca w grupach, dyskusja Nakład pracy studenta: 15h - godziny kontaktowe 15h - przygotowanie do zajęć i zaliczenia zajęć Punkty ECTS - 1. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: