Podstawy integrowania treści, metod i organizacji kształcenia we wczesnej edukacji. Programy i podręczniki PW-5F-PIE
TREŚCI PROGRAMOWE
Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Teoretyczno-metodyczne założenia konstruowania programu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III; ukryty program przedszkola lub szkoły, programy i podręczniki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Rodzaje integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego.
W cyklu 2020L:
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy. |
W cyklu 2020Ln:
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika |
W cyklu 2021L:
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika |
W cyklu 2021Ln:
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika |
W cyklu 2022L:
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika |
W cyklu 2022Ln:
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika |
W cyklu 2023L:
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika |
W cyklu 2023Ln:
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych; teoretyczno-metodyczne założenia konstruowania programu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III; ukryty program przedszkola lub szkoły, programy i podręczniki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi w sposób krytyczny oceniać i dobierać programy i podręczniki, konstruować programy pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III, dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego.
Potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka lub ucznia.
Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu i klasach I–III, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne, adekwatnie integrując treści i metody kształcenia we wczesnej edukacji.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura Literatura obowiązkowa: 1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa: 1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Uwagi (metody pracy i linki do poszczególnych grupa na TEAMSach)
Grupa 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a18f88d86f25345ec8d08753d8b356d94%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ecfd0e4-03dd-497f-b14e-348819145fda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Page Break
Grupa 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a00a5f952538a4730b24e28ca67418b9d%40thread.tacv2/conversations?groupId=9822e348-393e-4568-8e73-fb41deadd83d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Grupa 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a29e83ee3ba2144d6ac8ab6464b8e7204%40thread.tacv2/conversations?groupId=7312c0f0-3edf-4c61-b4af-e4bce44ba603&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem, prezentacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem, prezentacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2021Ln:
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem, prezentacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: