Podstawy diagnostyki edukacyjnej na etapie wychowania przedszkolnego PW-5F-PEY
TREŚCI PROGRAMOWE
Teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym jako podstawy diagnozy rozwoju dziecka na etapie wczesnej edukacji. Podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz zasady konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym. Dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz sposoby i metody rozwijania ich zainteresowań. Rozpoznawanie wymiernych i niewymiernych rezultatów pracy nauczyciela.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2024Z:
1. Podstawy teoretyczne i prawne diagnostyki edukacyjnej. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej na etapie wychowania przedszkolnego na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych – prawne aspekty organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
W cyklu 2024Zn:
1. Podstawy teoretyczne i prawne diagnostyki edukacyjnej. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej na etapie wychowania przedszkolnego na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych – prawne aspekty organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym jako podstawy diagnozy rozwoju dziecka na etapie wczesnej edukacji.
Zna i rozumie podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz zasad konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej.
Zna i rozumie dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz sposoby i metody rozwijania zainteresowań u dzieci.
Zna i rozumie zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy przedszkola, w tym: podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy.
Zna i rozumie zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy w przedszkolu.
Umiejętności
Student/-ka potrafi rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć edukację wczesnoszkolną.
Potrafi konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej w przedszkolu.
Potrafi rozpoznać zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne.
Potrafi rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela.
Potrafi projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu diagnozowania, zarówno z punktu widzenia osiągnięć dziecka, jak i w równorzędnym stopniu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych nauczyciela i innych osób znajdujących się w otoczeniu społecznym dziecka.
Jest gotowy/gotowa do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: