Pedagogika wczesnoszkolna PW-5F-PEW
TREŚCI PROGRAMOWE
Terminologia używana w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych. Miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.
W cyklu 2020L:
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. |
W cyklu 2020Ln:
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. |
W cyklu 2021L:
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. |
W cyklu 2021Ln:
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. |
W cyklu 2022L:
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. |
W cyklu 2022Ln:
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. |
W cyklu 2023L:
1. Przedstawienie problematyki przedmiotu, organizacji kształcenia, zasad zaliczenia wykładu i całości przedmiotu. Przybliżenie wymagań egzaminacyjnych i kryteriów oceny pracy egzaminacyjnej. |
W cyklu 2023Ln:
PEŁNY OPIS: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej.
W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań uczniów.
Zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych.
Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w szkole oraz tworzyć właściwy klimat w grupie klasowej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: 1.Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013 i dalsze (wybrane zagadnienia). Literatura uzupełniająca: 1.Kielar – Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. WSiP, Warszawa 1991. |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: 1.Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013 i dalsze (wybrane zagadnienia). Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 60 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: wykład problemowy, praca z tekstem, dialog, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne. |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: wykład problemowy, praca z tekstem, dialog, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: wykład problemowy, praca z tekstem, dialog, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: