Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej PW-5F-PES
TREŚCI PROGRAMOWE
Mechanizmy kształtowania postaw dzieci i uczniów. Związek funkcjonowania środowiska społecznego i przyrodniczego. Kluczowe pojęcia z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej. Podstawowe pojęcia wiedzy o społeczeństwie. Umiejętność dokonywania analizy oraz interpretacji struktury i funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społecznego. Wiedza na temat przedsiębiorczości i podstaw ekonomii. Umiejętność ilustrowania najczęściej spotykanych zjawisk przyrodniczych za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów z życia codziennego. Rozpoznawanie gatunków roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka. Dbałość o otoczenie przyrodnicze.
W cyklu 2021Z:
Tematy – obszary poznawcze |
W cyklu 2021Zn:
Wprowadzenie do przedmiotu przydział zadań na poszczególne ćwiczenia |
W cyklu 2022Z:
Tematy – obszary poznawcze • Człowiek i środowisko. Poznawanie przyrody – edukacja i wychowanie o środowisku, w środowisku i dla środowiska |
W cyklu 2022Zn:
Tematy – obszary poznawcze • Człowiek i środowisko. Poznawanie przyrody – edukacja i wychowanie o środowisku, w środowisku i dla środowiska |
W cyklu 2023Z:
• Człowiek i środowisko. Poznawanie przyrody – edukacja i wychowanie o środowisku, w środowisku i dla środowiska |
W cyklu 2023Zn:
Tematy – obszary poznawcze • Człowiek i środowisko. Poznawanie przyrody – edukacja i wychowanie o środowisku, w środowisku i dla środowiska |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia.
Student /studentka zna i rozumie podstawowe pojęcia w zakresie wiedzy o społeczeństwie.
Student /studentka zna i rozumie podstawy przedsiębiorczości i ekonomii.
Umiejętności
Student /studentka potrafi analizować oraz interpretować powszechnie występujące zjawiska przyrody.
Student /studentka potrafi dostrzegać wzajemne związki w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego.
Student /studentka potrafi rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka lub ucznia.
Student /studentka potrafi ilustrować najczęściej spotykane zjawiska przyrodnicze za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów z życia codziennego.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do pogłębiania swojego rozumienia funkcjonowania świata przyrody.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do krzewienia idei dbałości o otoczenie przyrodnicze.
Literatura
W cyklu 2021Z:
- Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody Przykładowe przewodniki książkowe do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico |
W cyklu 2021Zn:
Biczyńska Jadwiga [red.]2007, Prawo dziecka do zdrowia, IMPULS |
W cyklu 2022Z:
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody Przykładowe przewodniki książkowe do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico |
W cyklu 2022Zn:
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody Przykładowe przewodniki książkowe do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico |
W cyklu 2023Z:
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce - Budniak A., (2009)/2017/2021, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków - Domka, L. (2001). Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa–Poznań: Wydaw-nictwo Naukowe PWN -Kielar-Turska, M. (1992), Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP - Louv, R. (2014), Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja -Michalak, R. (2004), Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS -Muchacka, B.(2006), Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP - Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie - Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE - Poziomek, U., Marszał, D., Skrobek, A., Woźniak, M., Żurawska, I. (2016) [w:] Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Poradnik. Warszawa: IBE - Rożek, L. (2011), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii. Szczecin: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum - Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie - Wollman-Mazurkiewicz L., (1998), Dziecko w świecie przyrody. Wyd. Impuls, Kraków - Wood D., (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków - Żuchełkowska K., (2015), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz, Przykładowe przewodniki książkowe do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico - Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora.Wyd. RM, wyd.II - Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico - Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico - Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico - Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico |
W cyklu 2023Zn:
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce - Budniak A., (2009)/2017/2021, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków - Domka, L. (2001). Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa–Poznań: Wydaw-nictwo Naukowe PWN -Kielar-Turska, M. (1992), Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP - Louv, R. (2014), Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja -Michalak, R. (2004), Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS -Muchacka, B.(2006), Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP - Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie - Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE - Poziomek, U., Marszał, D., Skrobek, A., Woźniak, M., Żurawska, I. (2016) [w:] Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Poradnik. Warszawa: IBE - Rożek, L. (2011), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii. Szczecin: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum - Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie - Wollman-Mazurkiewicz L., (1998), Dziecko w świecie przyrody. Wyd. Impuls, Kraków - Wood D., (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków - Żuchełkowska K., (2015), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz, Przykładowe przewodniki książkowe do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico - Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora.Wyd. RM, wyd.II - Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico - Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico - Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico - Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
4 pkt ECTS - 120h |
W cyklu 2021Zn:
Zajęcia są prowadzone stacjonarnie. Dokumentacja zajęć opracowana przez studentów znajduje się w aplikacji Teams dla poszczególnych grup |
W cyklu 2022Z:
4 pkt ECTS - 120h 30 h - godziny kontaktowe |
W cyklu 2022Zn:
4 pkt ECTS - 110-120h 20 h - godziny kontaktowe |
W cyklu 2023Z:
4 pkt ECTS - 120h 30 h - godziny kontaktowe |
W cyklu 2023Zn:
4 pkt ECTS - 110-120h 20 h - godziny kontaktowe |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: