Podstawy diagnostyki edukacyjnej w przedszkolu PW-5F-PEP
TREŚCI PROGRAMOWE
Teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym jako podstawy diagnozy rozwoju dziecka na etapie wczesnej edukacji. Podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz zasady konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym. Dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz sposoby i metody rozwijania ich zainteresowań. Rozpoznawanie wymiernych i niewymiernych rezultatów pracy nauczyciela.
W cyklu 2020Z:
W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć: 1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym 2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole 5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym 6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne. |
W cyklu 2020Zn:
W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć: 1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym 2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole 5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym 6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne. |
W cyklu 2021Z:
W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć: 1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym 2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole 5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym 6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne. |
W cyklu 2021Zn:
W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć: 1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym 2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole 5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym 6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne. |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2022Zn:
W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć: 1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym jako podstawy diagnozy rozwoju dziecka na etapie wczesnej edukacji.
Student /studentka zna i rozumie podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz zasad konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej.
Student /studentka zna i rozumie dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz sposoby i metody rozwijania zainteresowań u dzieci
Student /studentka zna i rozumie zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy przedszkola, w tym podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy.
Student /studentka zna i rozumie zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy w przedszkolu.
Umiejętności
Student /studentka potrafi rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć edukację wczesnoszkolną.
Student /studentka potrafi konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej w przedszkolu.
Student /studentka potrafi rozpoznać zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne.
Student /studentka potrafi rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela.
Student /studentka potrafi projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu diagnozowania, zarówno z punktu widzenia osiągnięć dziecka, jak i w równorzędnym stopniu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych nauczyciela i innych osób znajdujących się w otoczeniu społecznym dziecka.
Student/studentka jest gotowy/gotowa do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) Literatura DODATKOWA: Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) Literatura DODATKOWA: Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) Literatura DODATKOWA: Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) Literatura DODATKOWA: Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) Literatura DODATKOWA: Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY DYDAKTYCZNE: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
METODY DYDAKTYCZNE: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Z:
METODY DYDAKTYCZNE: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
METODY DYDAKTYCZNE: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, praca w zespołach, analiza przypadków, materiały audiowizualne; |
W cyklu 2022Zn:
METODY DYDAKTYCZNE: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: