Projektowanie edukacji ekologicznej dla społeczności lokalnej PW-5F-PEL
TREŚCI PROGRAMOWE:
Edukacja środowiskowa (ekologiczna) - główne definicje, świadomość ekologiczna postawa proekologiczna – przykłady. Kryzys klimatyczny – przyczyny, skutki dla życia i zdrowia człowieka, przeciwdziałanie. Zasady organizowania projektów edukacyjnych dla lokalnej społeczności. Narzędzia i sposoby badania stanu środowiska przyrodniczego. Wykorzystanie prostych przyborów i metod do badania środowiska przyrodniczego (powietrza, wody, gleby, zachowań konsumenckich). Ćwiczenia polegające na symulacji zanieczyszczeń środowiska ich wyjaśnianiu, wskazywaniu na ich przyczyny, skutki zdrowotne i zapobieganie: kwaśne opady; wycinanie lasów; efekt cieplarniany; zachowania konsumenckie, gospodarka odpadami, smog. Opracowanie scenariuszy edukacyjnych projektów ekologicznych dla społeczności lokalnej i ich przeprowadzenie w środowisku lokalnym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2025Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia; rozumie podstawowe problemy związane z zanieczyszczeniami środowiska przyrodniczego.
Zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o społeczeństwie; charakteryzuje skutki zdrowotne spowodowane zanieczyszczeniami środowiska.
Zna zasady pracy w projektach edukacyjnych, określa ich cele i rezultaty: zna skutki nieprawidłowych zachowań konsumenckich oraz podstawy przedsiębiorczości i ekonomii.
Charakteryzuje kompetencje przywódcy edukacyjnego.
Umiejętności
Student/-ka potrafi: opracowywać scenariusze projektów w zakresie ochrony zdrowia i środowiska przyrodniczego; analizować oraz interpretować powszechnie występujące zjawiska przyrody.
Dostrzega wzajemne związki w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego; prowadzi projekty edukacyjne uwzględniając lokalną społeczność.
Rozpoznaje gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia; prowadzi badania naukowe i obserwacje środowiska przyrodniczego, włączając do nich uczniów i lokalną społeczność.
Prowadzi zajęcia terenowe z wykorzystaniem technik relaksacyjnych; ilustruje najczęściej spotykane zjawiska przyrodnicze za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów życia codziennego.
Kompetencje społeczne
Student/-ka pogłębia swoje rozumienie funkcjonowania świata przyrody; organizuje zajęcia w grupach dzieci i dorosłych.
Współpracuje z lokalną społecznością i organizacjami społecznymi w zakresie krzewienia idei dbałości o otoczenie przyrodnicze.
Pełni funkcje lidera edukacyjnego w projektach ekologicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: