Podstawy diagnostyki edukacyjnej w klasach I-III PW-5F-PEK
TREŚCI PROGRAMOWE
Teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku wczesnoszkolnym jako podstawy diagnozy rozwoju dziecka na etapie wczesnej edukacji. Podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako diagnozy rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym oraz zasady konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej umiejętności uczniów w wieku wczesnoszkolnym. Dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz sposoby i metody rozwijania ich zainteresowań. Projektowanie ścieżki rozwoju nauczyciela.
W cyklu 2020L:
Cele diagnozy i sposoby dokonywania diagnozy dzieci w klasach I-III. |
W cyklu 2020Ln:
Cele diagnozy i sposoby dokonywania diagnozy dzieci w klasach I-III. |
W cyklu 2021L:
Cele diagnozy i sposoby dokonywania diagnozy dzieci w klasach I-III. Poznawanie dzieci w klasach I-III: kompetencje a zainteresowania dzieci – prognozowanie i wspomaganie kompetencji i zainteresowań dzieci. Prawne i etyczne aspekty dokonywania diagnozy. Konstruowanie narzędzi diagnostycznych i ich zasady – przykłady. |
W cyklu 2021Ln:
Cele diagnozy i sposoby dokonywania diagnozy dzieci w klasach I-III. Poznawanie dzieci w klasach I-III: kompetencje a zainteresowania dzieci – prognozowanie i wspomaganie kompetencji i zainteresowań dzieci. Prawne i etyczne aspekty dokonywania diagnozy. Konstruowanie narzędzi diagnostycznych i ich zasady – przykłady. |
W cyklu 2022L:
Cele diagnozy i sposoby dokonywania diagnozy dzieci w klasach I-III. Poznawanie dzieci w klasach I-III: kompetencje a zainteresowania dzieci – prognozowanie i wspomaganie kompetencji i zainteresowań dzieci. Prawne i etyczne aspekty dokonywania diagnozy. Konstruowanie narzędzi diagnostycznych i ich zasady – przykłady. |
W cyklu 2022Ln:
Cele diagnozy i sposoby dokonywania diagnozy dzieci w klasach I-III. Poznawanie dzieci w klasach I-III: kompetencje a zainteresowania dzieci – prognozowanie i wspomaganie kompetencji i zainteresowań dzieci. Prawne i etyczne aspekty dokonywania diagnozy. Konstruowanie narzędzi diagnostycznych i ich zasady – przykłady. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania ucznia w młodszym wieku szkolnym pierwszego etapu edukacji ogólnokształcącej (klasa I szkoły podstawowej) jako podstawy diagnozowania rozwoju dziecka lub ucznia na etapie wczesnej edukacji.
Student /studentka zna i rozumie podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako diagnozę rozwoju ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz zasad konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej.
Student /studentka zna i rozumie dominujące rodzaje zainteresowań uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz sposoby i metody rozwijania zainteresowań u dzieci.
Student /studentka zna i rozumie zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy szkoły, w tym podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy diagnozy szkolnej.
Student /studentka zna i rozumie zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy.
Umiejętności
Student /studentka potrafi rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
Student /studentka potrafi konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej w szkole.
Student /studentka potrafi rozpoznać zainteresowania uczniów w młodszym wieku szkolnym i na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne.
Student /studentka potrafi rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela w klasach I-III.
Student /studentka potrafi projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego jako nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i dokonywać jego autoewaluacji.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do etycznego postępowania w procesie diagnozowania procesu wychowania i kształcenia, zarówno z punktu widzenia osiągnięć ucznia, jak i w równorzędnym stopniu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych nauczyciela i innych osób znajdujących się w otoczeniu społecznym dziecka.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody gr ćw II DMPW 2 gr ćw II DMPW 3 |
W cyklu 2020Ln:
Metody |
W cyklu 2021L:
Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach |
W cyklu 2021Ln:
Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach |
W cyklu 2022L:
Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach |
W cyklu 2022Ln:
Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: