Pedeutologia PW-5F-PED
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna. Ujęcia interpretacyjne nauczyciela. Nowe obszary zainteresowań pedeutologii. Szkoła wobec dylematów wychowawczych, autorska interpretacja obecności wychowawczej nauczyciela, struktura procesu relacji, charakterystyka taktu i nietaktu pedagogicznego, znaczenie spotkania w procesie wychowywania. Koncepcje rozwoju zawodowego i ich charakterystyka, funkcje doskonalenia zawodowego. Współczesne trendy edukacyjne a role nauczycielskie.
W cyklu 2022L:
Zajęcia są ukierunkowane na zdobycie wiedzy o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim obejmującej następujące obszary: podstawowe wiadomości o pedeutologii; osobowość i kultura zawodowa nauczyciela ze szczególnym uwzględnieniem taktu pedagogicznego; rozwój zawodowy nauczyciela; tożsamość zawodowa nauczyciela, jego kwalifikacje, kompetencje współczesnego nauczyciela; twórczość w zawodzie nauczyciela, tworzenie relacji osobowych przez nauczyciela i wykorzystywanie ich we współpracy z uczniami i ich rodzicami, a także na wyzwania sprawiające trudność. Treści programowe: |
W cyklu 2022Ln:
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna. Ujęcia interpretacyjne nauczyciela. Nowe obszary zainteresowań pedeutologii. Szkoła wobec dylematów wychowawczych, autorska interpretacja obecności wychowawczej nauczyciela, struktura procesu relacji, charakterystyka taktu i nietaktu pedagogicznego, znaczenie spotkania w procesie wychowywania. Koncepcje rozwoju zawodowego i ich charakterystyka, funkcje doskonalenia zawodowego. Współczesne trendy edukacyjne a role nauczycielskie. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna. Ujęcia interpretacyjne nauczyciela. Nowe obszary zainteresowań pedeutologii. Szkoła wobec dylematów wychowawczych, autorska interpretacja obecności wychowawczej nauczyciela, struktura procesu relacji, charakterystyka taktu i nietaktu pedagogicznego, znaczenie spotkania w procesie wychowywania. Koncepcje rozwoju zawodowego i ich charakterystyka, funkcje doskonalenia zawodowego. Współczesne trendy edukacyjne a role nauczycielskie. Przywództwo edukacyjne w szkole (dyrektorzy i nauczyciele). Rada pedagogiczna szkoły. Drogi budowania szkoły jako organizacji uczącej się. |
W cyklu 2023Ln:
Treści programowe: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela; etykę zawodową nauczyciela, znaczenie własnych założeń i intencji podczas działania pedagogicznego; uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; umiejętności dokonywania autoanalizy sytuacji życiowej i zawodowej; zagadnienie początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości; zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego.
Umiejętności
Student potrafi analizować swoje doświadczenia praktyczne w roli nauczyciela lub wychowawcy oraz interpretować model świadomości refleksyjnego nauczyciela.
Student potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Student potrafi rozpoznawać własną nauczycielską nieskuteczność i analizować jej przyczyny.
Student potrafi projektować drogi osiągania skuteczności zawodowej i charakteryzować jej determinanty.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie opieki i wychowania dziecka lub ucznia.
Student jest gotów stosowania norm etycznych w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności człowieka.
Kryteria oceniania
zajęcia wykorzystujące metody: inscenizacji, problemowe, aktywność, zaliczenie sprawdzianu pisemnego.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Obowiązkowa: H. Kwiatkowska: Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008; J. Szempruch: Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. "Impuls", Kraków 2013; J. Michalski: Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021. K. Gawroński, Stefan M. Kwiatkowski (red. naukowa) Dobry Nauczyciel, dobry uczeń, dobra szkoła, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2024.
Uzupełniająca: I.A. Zjaziun: Mistrzostwo pedagogiczne, Warszawa-Radom 2005; A. Jegier, S.T. Kwiatkowski, B. Szurowska: Nauczyciel wobec szans i zagrożeń współczesnego świata, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021.
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: E. Buchcic, I. Żeber-Dzikowska, Start zawodowy nauczyciela, W: Rocznik Polsko-Ukraiński, 2014, t. XVI (Internet) Literatura uzupełniająca R. V. Bullough, Początkujący nauczyciel : studium przypadku, GWP, Gdańsk 2009 |
W cyklu 2022Ln:
Obowiązkowa: H. Kwiatkowska: Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008; J. Szempruch: Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. "Impuls", Kraków 2013; J. Michalski: Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021. |
W cyklu 2023L:
Obowiązkowa: H. Kwiatkowska: Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008; J. Szempruch: Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. "Impuls", Kraków 2013; J. Michalski: Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021. K. Gawroński, Stefan M. Kwiatkowski (red. naukowa) Dobry nauczyciel. dobry uczeń, dobra szkoła, Wolters Kluwer, Warszawa 2024. |
W cyklu 2023Ln:
Literatura podstawowa: E. Buchcic, I. Żeber-Dzikowska, Start zawodowy nauczyciela, W: Rocznik Polsko-Ukraiński, 2014, t. XVI (Internet) Literatura uzupełniająca R. V. Bullough, Początkujący nauczyciel : studium przypadku, GWP, Gdańsk 2009 |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody pracy: pogadanka, metody aktywizujące ( dyskusja, projekt, studia przypadków, inscenizacja, burza mózgów),poglądowe (film, prezentacja) Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2022Ln:
Zaliczenie sprawdzianu testowego obejmuje odpowiedzi na pytania podstawowe i uzupełniające. |
W cyklu 2023L:
Zajęcia obowiązkowe zaliczenie na podstawie aktywności i sprawdzianu testowego. |
W cyklu 2023Ln:
Metody pracy: pogadanka, metody aktywizujące ( dyskusja, projekt, studia przypadków, inscenizacja, burza mózgów),poglądowe (film, prezentacja) Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: