Przygotowanie dziecka do nauki w szkole i adaptacja w klasie I PW-5F-PDS
TREŚCI PROGRAMOWE
Przygotowywanie dziecka w przedszkolu do rozpoczęcia nauki w klasie I. Adaptacja ucznia w klasie I. Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska uczenia się dzieci. Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci, organizacja procesu adaptacyjnego dla dzieci i rodziców. Wspieranie dziecka w okresie adaptacyjnym. Wspieranie dziecka w zabawie i poprzez zabawę. Personalizacja oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych.
W cyklu 2020Z:
1.Pojęcie gotowości szkolnej- jej istota, funkcje, specyfika. Rozwój umiejętności dzieci koniecznych do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki szkolnej. (3h) |
W cyklu 2020Zn:
Zagadnienia tematyczne: |
W cyklu 2021Z:
1. Zabawy integracyjne. (3h) |
W cyklu 2021Zn:
1. Zabawy integracyjne (1,5h) |
W cyklu 2022Z:
1. Zabawy integracyjne. (3h) |
W cyklu 2022Zn:
Zagadnienia tematyczne: |
W cyklu 2023Z:
1. Zabawy integracyjne. (3h) |
W cyklu 2023Zn:
1. Edukacja przez zabawę/ Integracja. Metody oparte na grach, zabawach i aktywnościach ruchowych. (3h) |
W cyklu 2024Z:
1. Edukacja przez zabawę/ Integracja. Metody oparte na grach, zabawach i aktywnościach ruchowych. (3h) |
W cyklu 2024Zn:
1. Edukacja przez zabawę/ Integracja. Metody oparte na grach, zabawach i aktywnościach ruchowych. (3h) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie proces adaptacji dziecka w wieku przedszkolnym do nauki w klasie I szkoły podstawowej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka lub ucznia, z nastawieniem na jego osobowy i podmiotowy rozwój.
Potrafi organizować zabawy i zajęcia angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie.
Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy
w przedszkolu (przygotowanie do nauki w szkole) i klasach I–III (przygotowanie do nauki w klasach starszych), integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji.
Potrafi wykorzystywać proces oceniania pracy uczniów do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad własnym rozwojem.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za proces przygotowania dziecka do nauki w szkole i adaptacji uczniów do klasy I.
Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające procesowi przygotowania dziecka do nauki w szkole i adaptacji uczniów do klasy I.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Zn:
Bogdanowicz M. (1992). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne wg Hany Tymichovej. Gdańsk: Wyd. Harmonia. |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: 1.Blythe S.G., Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1.Kopik A., Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019 |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: 1.Kopik A., Konteksty poznawczej gotowości szkolnej dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019 |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
Bogdanowicz M. (1992). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne wg Hany Tymichovej. Gdańsk: Wyd. Harmonia. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
ZAJĘCIA ZDALNE są prowadzone w terminach planowanych zjazdów w grupie w Teams - link do zespołu przesłany studentom mailem w systemie USOS. Materiały z zajęć i prace zaliczeniowe studentów gromadzone w zakładce PLIKI w folderze z datą zjazdu. Metody dydaktyczne i sposób zaliczenia ćwiczeń dostosowany do warunków zdalnych. Egzamin planowany w terminie ostatniego zjazdu - test wielokrotnego wyboru w aplikacji FORMS. Warunkiem podejścia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zadań ćwiczeniowych. |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach. |
W cyklu 2022Zn:
Metody pracy: samodzielna lektura tekstów naukowych, dyskusja, praca w grupie, praca indywidualna, analiza dokumentów , analiza wytworów dziecka, prezentacja Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 Egzamin planowany w terminie ostatniego zjazdu - test wielokrotnego wyboru. Warunkiem podejścia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zadań ćwiczeniowych. |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach. |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach. |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach. |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, praca grupowa i praca w parach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: