Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III PW-5F-PDK
Zasady tworzenia autorskich programów edukacji wczesnoszkolnej. Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym. Proces nauczania-uczenia się. Zasady projektowania działań edukacyjnych w klasach I-III; style i techniki pracy z uczniami w młodszym wieku szkolnym
łączące różne obszary wiedzy; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela; modele współczesnej szkoły, alternatywne systemy edukacyjne na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Wykorzystywanie wiedzy filozoficznej, psychologicznej, społecznej i pedagogicznej do projektowania działań edukacyjnych w klasach I-III. Wykorzystywanie paradygmatów obiektywistycznych i interpretatywnokonstruktywistycznych do planowania uczenia się dzieci. Style i techniki pracy z uczniami w młodszym wieku szkolnym łączące różne obszary wiedzy, stymulowanie partycypacyjnego, proaktywnego, refleksyjnego, wspólnego, kooperatywnego uczenia się dzieci; rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci. Projektowanie innowacji pedagogicznych w edukacji wczesnoszkolnej. Krytyczna ocena tworzonej praktyki edukacyjnej z wykorzystaniem posiadanej wiedzy; twórcza interpretacja i projektowanie nowych rozwiązań edukacyjnych.
W cyklu 2021L:
Opis treści programowych: Nauczyciel i wyzwania jakie go czekają w procesie edukacji Projektowanie działań edukacyjnych. Edukacja wczesnoszkolna jej cele i treści. Ćwiczenia |
W cyklu 2021Ln:
Opis treści programowych: Projektowanie działań edukacyjnych. Edukacja wczesnoszkolna jej cele i treści. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/studentka zna i rozumie zasady tworzenia autorskich programów nauczania w klasach I-III; zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym.
Student /studentka zna i rozumie proces nauczania-uczenia się; zasady projektowania działań edukacyjnych; style
i techniki pracy z uczniem łączącej różne obszary wiedzy; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela klas I-III; modele współczesnej szkoły, alternatywne systemy edukacyjne.
Umiejętności
Student /studentka potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną, psychologiczną, społeczną i pedagogiczną do projektowania działań edukacyjnych szkole; wykorzystać paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywistyczne do planowania uczenia się dzieci w klasach I-III.
Student /studentka potrafi stosować style i techniki pracy z uczniem klas I-III łączące różne obszary wiedzy, stymulować partycypacyjne, proaktywne, refleksyjne, wspólne, kooperatywne uczenie się dzieci; rozwijać kompetencje kluczowe uczniów w edukacji wczesnoszkolnej.
Student /studentka potrafi krytycznie ocenić tworzoną praktykę edukacyjną z wykorzystaniem posiadanej wiedzy; dokonywać twórczej interpretacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne w edukacji wczesnoszkolnej.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do autonomicznego i odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się; krytycznej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną, do jej badania i doskonalenia.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do tworzenia autorskich programów i wykorzystania innowacji pedagogicznych w obszarze edukacji wczesnoszkolnej.
Kryteria oceniania
Opis metod kształcenia
Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów”.
Nakład pracy
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15+15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 30
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji
Inne formy : kształcenie na odległość
Realizacja treści wykładowych na odległość:
Studenci otrzymują materiału w formie elektronicznej (PDF) oraz wykład w formie prezentacji treści (PowerPoint lub PDF).
Prezentacje wykładów wysyłane są regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć, który został ustalony na początku semestru. Studenci zapoznają się z wykładami w formie prezentacji (oraz fakultatywnie z wskazanymi publikacjami w PDF) w ramach przyswajania sobie merytorycznych treści kursu oraz pracy samokształceniowej.
Egzamin końcowy: Przygotowanie konspektu zajęć z zakresu nauczania zintegrowanego - forma stacjonarna lub zdalna (Microsoft Forms), w zależności od odgórnych decyzji, związanych z funkcjonowaniem uczelni.
Realizacja treści ćwiczeniowych na odległość:
Studenci otrzymują na grupę przedmiotu w teams lektury z programu zajęć w formie skanu oraz charakterystykę działań w ramach pracy własnej. Korespondencja odbywa się regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć.
Zaliczenie: Studenci przygotowują konspekt zajęć. Studenci przesyłają drogą mailową konspekt zajęć najpóźniej do dnia ostatnich zajęć, przewidzianych w terminarzu zajęć.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Opis metod kształcenia |
W cyklu 2021Ln:
Opis metod kształcenia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: