Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego na etapie edukacji wczesnoszkolnej PW-5F-PDE
TREŚCI PROGRAMOWE
Zasady tworzenia autorskich programów edukacji wczesnoszkolnej. Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym. Proces nauczania–uczenia się. Zasady projektowania działań edukacyjnych w klasach I-III; style i techniki pracy z uczniami w młodszym wieku szkolnym łączące różne obszary wiedzy; role diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela; modele współczesnej szkoły, alternatywne systemy edukacyjne na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Wykorzystywanie wiedzy filozoficznej, psychologicznej, społecznej i pedagogicznej do projektowania działań edukacyjnych w klasach I-III. Wykorzystywanie paradygmatów obiektywistycznych i interpretatywno-konstruktywistycznych do planowania uczenia się dzieci. Style i techniki pracy z uczniami w młodszym wieku szkolnym łączące różne obszary wiedzy, stymulowanie partycypacyjnego, proaktywnego, refleksyjnego, wspólnego, kooperatywnego uczenia się dzieci; rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci. Projektowanie innowacji pedagogicznych w edukacji wczesnoszkolnej. Krytyczna ocean tworzonej praktyki edukacyjnej z wykorzystaniem posiadanej wiedzy; twórcza interpretacja i projektowanie nowych rozwiązań edukacyjnych.
W cyklu 2022L:
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczek i słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami projektowania skutecznych dla procesu uczenia się i nauczania zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych adresowanych dla uczniów etapu wczesnej edukacji. • Nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole. • Edukacja małego dziecka jako wspieranie i stymulowanie holistycznego rozwoju. Projektowania działań edukacyjnych. • Zasady projektowania działań edukacyjnych – projektowanie zajęć zintegrowanych • Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. • Zasady projektowania działań edukacyjnych w klasach I-III. • Krytyczna ocena projektów edukacyjnych z wykorzystaniem posiadanej wiedzy. • Twórcza interpretacja i projektowanie nowych rozwiązań edukacyjnych - projektowanie narzędzi edukacyjnych oraz wykorzystywanie w pracy metody projektów. Metod i środków kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej. • Charakterystyka wybranych metod kształcenia oraz środków dydaktycznych w procesie kształcenia uczniów klas I – III. • Technologia informacyjna w procesie kształcenia. • Metody kształcenia (nauczania i wychowania) – zaprezentowanie wybranych. • Środki kształcenia (dydaktyczne) – omówienie wybranych. • Wybrane metody i środki wykorzystywane na nauczaniu zintegrowanym. |
W cyklu 2022Ln:
Celem zasadniczym kursu jest nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności oraz kompetencji, wystarczających do samodzielnego zaprojektowania, krytycznej analizy oraz ewentualnej korekty, określonego działania edukacyjnego, realizowanego na etapie edukacji wczesnoszkolnej. |
W cyklu 2023L:
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczek i słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami projektowania skutecznych dla procesu uczenia się i nauczania zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych adresowanych dla uczniów etapu wczesnej edukacji. |
W cyklu 2023Ln:
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczek i słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami projektowania skutecznych dla procesu uczenia się i nauczania zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych adresowanych dla uczniów etapu wczesnej edukacji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie zasady tworzenia autorskich programów nauczania w klasach I-III; zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym.
Zna i rozumie proces nauczania-uczenia się; zasady projektowania działań edukacyjnych; style i techniki pracy z uczniem łączącej różne obszary wiedzy; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela klas I-III; modele współczesnej szkoły, alternatywne systemy edukacyjne.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną, psychologiczną, społeczną i pedagogiczną do projektowania działań edukacyjnych szkole; wykorzystać paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywistyczne do planowania uczenia się dzieci w klasach I-III.
Potrafi stosować style i techniki pracy z uczniem klas I-III łączące różne obszary wiedzy, stymulować partycypacyjne, proaktywne, refleksyjne, wspólne, kooperatywne uczenie się dzieci; rozwijać kompetencje kluczowe uczniów w edukacji wczesnoszkolnej.
Potrafi krytycznie ocenić tworzoną praktykę edukacyjną z wykorzystaniem posiadanej wiedzy; dokonywać twórczej interpretacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne w edukacji wczesnoszkolnej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do autonomicznego i odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się; krytycznej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną, do jej badania i doskonalenia.
Jest gotowy/gotowa do tworzenia autorskich programów i wykorzystania innowacji pedagogicznych w obszarze edukacji wczesnoszkolnej.
Literatura
W cyklu 2022L:
• Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Halvorsen K., (red.) (2015 ) Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, . |
W cyklu 2023L:
• Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Halvorsen K., (red.) (2015 ) Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, . |
W cyklu 2023Ln:
• Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Halvorsen K., (red.) (2015 ) Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, . |
Uwagi
W cyklu 2022L:
godziny kontaktowe: 15 godziny przeznaczone na samodzielne przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą: 10 |
W cyklu 2022Ln:
Opis metod kształcenia Wiedza |
W cyklu 2023L:
godziny kontaktowe: 15 |
W cyklu 2023Ln:
godziny kontaktowe: 12 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: