Prawno-organizacyjne aspekty pracy szkoły PW-5F-PAS
TREŚCI PROGRAMOWE
Funkcjonowanie szkoły jako organizacji. Podstawy prawa oświatowego dotyczącego szkoły i alternatywnych form edukacji wczesnoszkolnej. Prawa ucznia i zasady prawa wewnątrzszkolnego. Zasady bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole. Nauczycielska pragmatyka zawodowa, w tym prawa i obowiązki nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Projektowanie działań zmierzających do rozwoju szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji. Rozwijanie u uczniów empatii, postawy wzajemnej troski, tolerancji, umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i otwartości poznawczej. Współpracy z innymi nauczycielami wychowania przedszkolnego w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy.
W cyklu 2020Ln:
Przedmiot jest kontynuacją "Prawno organizacyjnych aspektów pracy przedszkola" - uzupełnia w odniesieniu do szkoły wiedzę nt. tych aspektów prawa oświatowego, które tworzą ramy dla działania szkoły i jej nauczycieli. Tworzy środowisko nabywania przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca szkoły ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
W cyklu 2021L:
Nabywanie przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia szkoły (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca przedszkola ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
W cyklu 2021Ln:
Przedmiot jest kontynuacją "Prawno organizacyjnych aspektów pracy przedszkola" - uzupełnia w odniesieniu do szkoły wiedzę nt. tych aspektów prawa oświatowego, które tworzą ramy dla działania szkoły i jej nauczycieli. Tworzy środowisko nabywania przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca szkoły ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
W cyklu 2022L:
Przedmiot jest kontynuacją "Prawno organizacyjnych aspektów pracy przedszkola" - uzupełnia w odniesieniu do szkoły wiedzę nt. tych aspektów prawa oświatowego, które tworzą ramy dla działania szkoły i jej nauczycieli. Tworzy środowisko nabywania przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca szkoły ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
W cyklu 2022Ln:
Przedmiot jest kontynuacją "Prawno organizacyjnych aspektów pracy przedszkola" - uzupełnia w odniesieniu do szkoły wiedzę nt. tych aspektów prawa oświatowego, które tworzą ramy dla działania szkoły i jej nauczycieli. Tworzy środowisko nabywania przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca szkoły ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie funkcjonowanie szkoły jako organizacji.
Student /studentka zna i rozumie podstawy prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły.
Student /studentka zna i rozumie nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym prawa i obowiązki nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
Student /studentka zna i rozumie zasady prawa wewnątrzszkolnego.
Student /studentka zna i rozumie prawa ucznia.
Student /studentka zna i rozumie zasady bezpieczeństwa uczniów lub szkole i poza nią, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej; zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem szkoły podstawowej.
Umiejętności
Student /studentka potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń w szkole.
Student /studentka potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej uczniowi w szkole.
Student /studentka potrafi rozwijać u uczniów postawy wzajemnej troski, tolerancji, umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i otwartości poznawczej.
Student /studentka potrafi zaprojektować działania zmierzające do rozwoju szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do okazywania empatii uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do rozwijania w uczniach tolerancji, szacunku do praw człowieka i podstawowych swobód.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do współpracy z nauczycielami szkoły w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy.
Literatura
W cyklu 2020Ln:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Ustawa Karta Nauczyciela Rozporządzenia dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oceniania, organizacji wypoczynku, bhp, awansu zawodowego Przegląd pomocnych instytucji i przydatnych stron internetowych. |
W cyklu 2021L:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: |
W cyklu 2021Ln:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Ustawa Karta Nauczyciela Rozporządzenia dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oceniania, organizacji wypoczynku, bhp, awansu zawodowego Przegląd pomocnych instytucji i przydatnych stron internetowych. |
W cyklu 2022L:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Ustawa Karta Nauczyciela Rozporządzenia dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oceniania, organizacji wypoczynku, bhp, awansu zawodowego Przegląd pomocnych instytucji i przydatnych stron internetowych. |
W cyklu 2022Ln:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Ustawa Karta Nauczyciela Rozporządzenia dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oceniania, organizacji wypoczynku, bhp, awansu zawodowego Przegląd pomocnych instytucji i przydatnych stron internetowych. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Grupy 1-2 - zaproszenia na zajęciach w mailu (dr Agnieszka Pawlak) Grupa 3 (dr Urszula Dernowska) |
W cyklu 2020Ln:
ECTS: 2 12h zajęć 48h pracy własnej studenta Zaliczenie na podst. aktywności w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał zajęć oraz zaangażowania w działalność Internetowej Poradni "Zapytaj Pedagoga" |
W cyklu 2021L:
ECTS: 2 |
W cyklu 2021Ln:
ECTS: 2 12h zajęć 48h pracy własnej studenta Zaliczenie na podst. 1. aktywności w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał zajęć oraz 2. kolokwium ustnego sprawdzającego umiejętność posługiwania się prawem oświatowym |
W cyklu 2022L:
ECTS: 2 30h zajęć 25h pracy własnej studenta |
W cyklu 2022Ln:
ECTS: 2 12h zajęć 48h pracy własnej studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: