Prawno-organizacyjne aspekty pracy przedszkola PW-5F-PAP
TREŚCI PROGRAMOWE
Funkcjonowanie przedszkola jako organizacji. Podstawy prawa oświatowego dotyczącego przedszkoli i alternatywnych form wychowania przedszkolnego. Prawa dziecka i zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego. Zasady bezpieczeństwa uczniów w przedszkolu i poza nim, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej; zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola. Nauczycielska pragmatyka zawodowa, w tym prawa i obowiązki nauczycieli wychowania przedszkolnego. Rozwijanie w dzieciach tolerancji, szacunku do praw człowieka i podstawowych swobód oraz współpracy z innymi nauczycielami wychowania przedszkolnego w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy.
W cyklu 2020L:
Nabywanie przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca przedszkola ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
W cyklu 2020Ln:
Nabywanie przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca przedszkola ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
W cyklu 2021L:
Nabywanie przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca przedszkola ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
W cyklu 2021Ln:
Nabywanie przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca przedszkola ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
W cyklu 2022L:
Nabywanie przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca przedszkola ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
W cyklu 2022Ln:
Nabywanie przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola (kontekst społeczny prawny i etyczny: współpraca różnych podmiotów, konflikty, zależności służbowe i nieformalne, awans zawodowy i wypalenie zawodowe, środowisko dziecka i relacje nauczyciel-dom, współpraca przedszkola ze specjalistami w rozwiązywaniu problemów wychowanków, procedury, dokumenty, instytucje pomocowe i odwoławcze w sprawach dziecka, nauczyciela, rodziny i sprawach zawodowych). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie funkcjonowanie przedszkola jako organizacji.
Student /studentka zna podstawy prawa oświatowego dotyczącego przedszkoli i alternatywnych form wychowania przedszkolnego.
Student /studentka zna nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym prawa i obowiązki nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Student /studentka zna zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego.
Student /studentka zna prawa dziecka.
Student /studentka zna zasady bezpieczeństwa uczniów w przedszkolu i poza nim, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej; zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola.
Umiejętności
Student /studentka potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń w przedszkolu.
Student /studentka potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej dziecku w przedszkolu.
Student /studentka potrafi rozwijać u dzieci w przedszkolu postawy wzajemnej troski, tolerancji, umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i otwartości poznawczej.
Student /studentka potrafi zaprojektować działania zmierzające do rozwoju przedszkola oraz stymulowania poprawy jakości działania tej instytucji.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do okazywania empatii dzieciom w przedszkolu potrzebującym wsparcia i pomocy.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do rozwijania w dzieciach tolerancji, szacunku do praw człowieka i podstawowych swobód.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do współpracy z innymi nauczycielami wychowania przedszkolnego w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy.
Literatura
W cyklu 2020L:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: Przegląd zakresu działania pomocnych instytucji i przydatnych stron internetowych. |
W cyklu 2020Ln:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Ustawa Karta Nauczyciela Rozporządzenia dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizacji wypoczynku, bhp, awansu zawodowego Przegląd zakresu działania pomocnych instytucji i przydatnych stron internetowych |
W cyklu 2021L:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Ustawa Karta Nauczyciela Rozporządzenia dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizacji wypoczynku, bhp, awansu zawodowego Przegląd zakresu działania pomocnych instytucji i przydatnych stron internetowych |
W cyklu 2021Ln:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: Przegląd zakresu działania pomocnych instytucji i przydatnych stron internetowych. |
W cyklu 2022L:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: Przegląd zakresu działania pomocnych instytucji i przydatnych stron internetowych. |
W cyklu 2022Ln:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: Przegląd zakresu działania pomocnych instytucji i przydatnych stron internetowych. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
ECTS: 2 Zaliczenie na podst. aktywności w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał zajęć oraz zaangażowania w projekt "Pomocnik młodego nauczyciela" |
W cyklu 2020Ln:
ECTS: 2 12h zajęć 48h pracy własnej studenta Zaliczenie na podst. aktywności w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał zajęć oraz zaangażowania w projekt "Pomocnik młodego nauczyciela" |
W cyklu 2021L:
ECTS: 2 30h zajęć 30h pracy własnej studenta Zaliczenie na podst. aktywności w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał zajęć oraz zaangażowania w projekt "Pomocnik młodego nauczyciela" |
W cyklu 2021Ln:
ECTS: 2 Zaliczenie na podst. oceny sprawności w poruszaniu sie po prawie oświatowym (kolokwium ustne) oraz aktywności w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał zajęć. |
W cyklu 2022L:
ECTS: 2 Zaliczenie na podst. oceny sprawności w poruszaniu sie po prawie oświatowym (kolokwium ustne) oraz aktywności w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał zajęć. |
W cyklu 2022Ln:
ECTS: 2 Zaliczenie na podst. oceny sprawności w poruszaniu się po prawie oświatowym (kolokwium ustne) oraz aktywności w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: