Prawno-organizacyjne aspekty pracy przedszkola i szkoły PW-5F-PAK
TREŚCI PROGRAMOWE
Funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji. Podstawy prawa oświatowego dotyczącego przedszkoli i alternatywnych form wychowania przedszkolnego oraz szkoły. Prawa dziecka i zasady prawa wewnątrz przedszkolnego i wewnątrzszkolnego. Zasady bezpieczeństwa uczniów w przedszkolu i szkole oraz poza nimi, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej; zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły. Nauczycielska pragmatyka zawodowa, w tym prawa i obowiązki nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Rozwijanie w dzieciach tolerancji, szacunku do praw człowieka i podstawowych swobód oraz współpracy z innymi nauczycielami wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy.
W cyklu 2023L:
Zajęcia służą nabywaniu przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym w praktyce poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola i szkoły. |
W cyklu 2023Ln:
Zajęcia służą nabywaniu przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym w praktyce poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola i szkoły. |
W cyklu 2024L:
Zajęcia służą nabywaniu przez studenta kompetencji posługiwania się prawem oświatowym w praktyce poprzez analizowanie autentycznych sytuacji z życia przedszkola i szkoły. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji.
Zna podstawy prawa oświatowego dotyczącego przedszkoli i alternatywnych form wychowania przedszkolnego oraz szkoły.
Zna nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym prawa i obowiązki nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Zna zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego i wewnątrzszkolnego.
Zna prawa dziecka.
Zna zasady bezpieczeństwa uczniów w przedszkolu, szkole i poza nimi, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej; zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły.
Umiejętności
Student /studentka potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń w przedszkolu i szkole.
Potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej dziecku w przedszkolu i szkole.
Potrafi rozwijać u dzieci w przedszkolu i szkole postawy wzajemnej troski, tolerancji, umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i otwartości poznawczej.
Potrafi zaprojektować działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tej instytucji.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do okazywania empatii dzieciom w przedszkolu i szkole potrzebującym wsparcia i pomocy.
Jest gotowy/gotowa do rozwijania w dzieciach tolerancji, szacunku do praw człowieka i podstawowych swobód.
Jest gotowy/gotowa do współpracy z innymi nauczycielami wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy.
Literatura
W cyklu 2023L:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: |
W cyklu 2023Ln:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: |
W cyklu 2024L:
Ustawy i rozporządzenia regulujące funkcjonowanie placówek oświatowych: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
ECTS: 2p Metody pracy podczas zajęć: metody działań praktycznych (praca samodzielna i w grupie nad analizą przypadku, praca w aplikacji komputerowej) i dyskusja. |
W cyklu 2023Ln:
ECTS: 2p Metody pracy podczas zajęć: metody działań praktycznych (praca samodzielna i w grupie nad analizą przypadku, praca w aplikacji komputerowej) i dyskusja. |
W cyklu 2024L:
ECTS: 2p Metody pracy podczas zajęć: metody działań praktycznych (praca samodzielna i w grupie nad analizą przypadku, praca w aplikacji komputerowej) i dyskusja. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: