Organizacja środowiska uczenia się w edukacji wczesnoszkolnej PW-5F-OSW
TREŚCI PROGRAMOWE
Organizowanie optymalnego środowiska edukacyjnego w klasach I-III szkoły podstawowej. Wykorzystywanie w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania uczniów klas I-III (różnorodne sposoby organizacji przestrzeni klasy – ustawienia stołów i krzeseł, umiejscowienie pomocy edukacyjnych, uczenie się poza klasą, itp.). Organizowanie środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów (w tym szczególnie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), jak i grupy. Uczeń jako współorganizator środowiska uczenia się.
W cyklu 2020L:
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Organizacja środowiska uczenia się". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne w trybie rzeczywistym zgodnie z planem, zajęć. Uruchomiony został indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. |
W cyklu 2020Ln:
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Organizacja środowiska uczenia się". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne w trybie rzeczywistym zgodnie z planem, zajęć. Uruchomiony został indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. |
W cyklu 2021L:
1. Zajęcia organizacyjne (1h). Omówienie poszczególnych ćwiczeń. Zasady pracy na zajęciach. Obowiązująca literatura. Wytyczne dotyczące zaliczenia zajęć. |
W cyklu 2021Ln:
1. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej (2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie organizację optymalnego środowiska edukacyjnego w klasach I–III szkoły podstawowej; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania; organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów.
Umiejętności
Student /studentka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju uczniów w klasach I-III, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój.
Student /studentka potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się – w klasie, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się.
Student /studentka potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy
w klasach I–III, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój uczniów i proces uczenia się oraz podejmowane działania pedagogiczne.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej na rzecz organizacji procesu uczenia się uczniów i zapewnienia jakości pracy szkoły.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
liczba punktów ECTS 3 Nakład pracy studenta |
W cyklu 2021L:
Nakład pracy studenta Uwagi: W przypadku podjęcia decyzji przez Rektora Uczelni o powrocie do pracy zdalnej. Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie zostanie utworzona wirtualna klasa. Zajęcia w czasie trwania zajęć online odbywają się zgodnie z planem stacjonarnym. |
W cyklu 2021Ln:
Nakład pracy studenta Uwagi: W przypadku podjęcia decyzji przez Rektora Uczelni o powrocie do pracy zdalnej. Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie zostanie utworzona wirtualna klasa. Zajęcia w czasie trwania zajęć online odbywają się zgodnie z planem stacjonarnym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: