Organizacja środowiska uczenia się w wychowaniu przedszkolnym PW-5F-OSP
TREŚCI PROGRAMOWE
Organizowanie optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Wykorzystywanie w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania dzieci w wieku przedszkolnym. Organizowanie środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci w wieku przedszkolnym jak i grupy. Wykorzystywanie w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców.
W cyklu 2020L:
I Blok |
W cyklu 2020Ln:
I Blok |
W cyklu 2021L:
I Blok |
W cyklu 2021Ln:
I Blok |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie organizację optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania w przedszkolu; organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów.
Umiejętności
Student /studentka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju i uczenia się dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka w wieku przedszkolnym, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój.
Student /studentka potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i rozwoju – w sali, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się.
Student /studentka potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój i proces uczenia się dzieci i podejmowane działania pedagogiczne.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej na rzecz organizacji procesu uczenia się dzieci i zapewnienia jakości pracy przedszkola.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia realizowane są w trybie zdalnym za pomocą aplikacji MS Teams (synchronicznie zgodnie z ustalonym terminarzem zajęć). Link do zespołu przedmiotowego został przekazany Studentom drogą mailową za pomocą poczty w domenie aps.edu.pl przed pierwszym spotkaniem. Poniżej zamieszczam go raz jeszcze: Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online Nakład pracy Studenta: |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia realizowane są w trybie zdalnym za pomocą aplikacji MS Teams (synchronicznie zgodnie z ustalonym terminarzem zajęć). Link do zespołu przedmiotowego został przekazany Studentom drogą mailową za pomocą poczty w domenie aps.edu.pl przed pierwszym spotkaniem. Poniżej zamieszczam go raz jeszcze: Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online |
W cyklu 2021L:
Zajęcia realizowane są w trybie stacjonarnym i zdalnym (stosownie do wskazań Uczelni). Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online |
W cyklu 2021Ln:
Zajęcia realizowane są w trybie stacjonarnym i zdalnym (stosownie do wskazań Uczelni). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: