Organizacja środowiska uczenia się na etapie wychowania przedszkolnego PW-5F-OSE
TREŚCI PROGRAMOWE
Organizowanie optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Wykorzystywanie w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania dzieci w wieku przedszkolnym. Organizowanie środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci w wieku przedszkolnym jak i grupy. Wykorzystywanie w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców.
W cyklu 2022L:
I Blok |
W cyklu 2022Ln:
I Blok |
W cyklu 2023L:
1. Środowisko edukacyjne jako przestrzeń, w której uczestnicy dokonuje wszelkich aktywności edukacyjnych (realizacja treści, metody pracy , zasoby materialne, relacje, itp.) |
W cyklu 2023Ln:
1. Środowisko edukacyjne jako przestrzeń, w której uczestnicy dokonuje wszelkich aktywności edukacyjnych (realizacja treści, metody pracy , zasoby materialne, relacje, itp.) 2. Budowanie zespołu - kultura i praktyka partycypacyjna. 3. Zamierzone i niezamierzone uczenie się. Korzyści i straty. 4. Zabawy spontaniczne i dydaktyczne jako intensywny proces uczenia się. 5. Zajęcia dydaktyczne a proces uczenia się dzieci 5. Samoregulacja, podmiotowość i odpowiedzialność w pracy dydaktyczno - wychowawczej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie organizację optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania w przedszkolu; organizację środowiska wychowawczego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów.
Umiejętności
Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju i uczenia się dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka w wieku przedszkolnym, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój.
Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i rozwoju – w sali, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno- komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się.
Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój i proces uczenia się dzieci i podejmowane działania pedagogiczne.
Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji.
Jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej, na rzecz organizacji procesu uczenia się dzieci i zapewnienia jakości pracy przedszkola.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Florek, A (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo Pedagog Largo, R.H (2001). Wiek dziecięcy. Warszawa: Wydawnictwo wiedza i życie. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola Schaffer, H.R (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, roz. 7 Schaffer, H.R (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: WUJ Szuman, S. (1939). Rozwój pytań dziecka : badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań. Warszawa: Nasza księgarnia Szuman, S. (1985). Dzieło wybrane. Tom 1. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne. Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca: Gruszczyk – Kolczyńska E. i Zielińska, E . (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Warszawa: WSiP Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej przedszkola Ośrodek Rozwoju Edukacji (2016). Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców. Warszawa https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/ |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach. |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: