Metody zabawowe w wychowaniu przedszkolnym PW-5F-MZP
TREŚCI PROGRAMOWE
Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem (lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych.
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
Zakres tematyczny zajęć: 1. Gry i zabawy a rozwój dziecka |
W cyklu 2021Zn:
Treści programowe: |
W cyklu 2022Z:
Zabawa a rozwój dziecka |
W cyklu 2022Zn:
Przedmiotem zajęć jest analiza następujących zagadnień (wybór skrócony): prakseologia pedagogiki zabawy w ujęciu współczesnym;zabawa jako narzędzie służące przygotowaniu do procesu wielostronnej edukacji; indywidualizacja i zespołowość w zabawie jako komponent wspierający rozwój dziecka w toku edukacji przedszkolnej. Zabawa jako czynnik kreujący więzi społeczne |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka.
Umiejętności
Student /studentka potrafi organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie; identyfikować spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji.
Student /studentka potrafi rozwijać u dzieci ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań poprzez zabawę.
Student /studentka potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu, integrowanie różnych sposobów uczenia się (także w zabawie).
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci i podejmowane działania pedagogiczne organizowane poprzez zabawę.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Obowiązkowa Na czas edukacji zdalnej dodatkowe źródła (zasoby cyfrowe dostępne w bibliotekach i wydawnictwach specjalistycznych) |
W cyklu 2020Zn:
Obowiązkowa |
W cyklu 2021Z:
Lektura obowiązkowa: Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2005. Dymara B., Dziecko w świecie zabawy. Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym; Wyd. „Impuls”, Kraków 2009. Fronczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycja do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wyd. „Impuls”, Kraków 2019. Gispert C., Clariana a., Nieto M., Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kilce 2014. Kasperek A., Gry i zabawy w terapii zajęciowej. Aktywizujące, ruchowe, animacyjne, Tom I i II; publikacja w księgarni internetowej Ridero, 2021. Lektura uzupełniająca: Łazarczyk-Kaczmarek I., Gdy rodzice byli dziećmi. Gry i zabawy, Wyd. MAC, Warszawa 2016. Skura M., Lisicki M., 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę; Wyd. HELION, Gliwice 2018. Szostak M., Dadacz A., Worek z zabawami. Propozycja do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2012. |
W cyklu 2021Zn:
Lektura obowiązkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Z:
Lektura obowiązkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura przedmiotu “Dziecko w świecie zabaw... “- Bronisława Dymara.Wydawnictwo Impuls, 2009; “Zanim wkroczy specjalista” cz.II- Agnieszka Wentrych. Wydawnictwo Bliżej Przedszkola 2020 S. Szuman, Zabawy tematyczne dzieci. Wychowanie w Przedszkolu. 1958
Literatura uzupełniająca:
“Gdy rodzice pytają o”… Katarzyna Klimek-Michno. Wydawnictwo Bliżej Przedszkola 2020 Gruszczyk-Kolczyńska, Edyta : O roli zabawek w procesie rozwoju umysłowego dzieci. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 h czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 Link do zespołu Teams: Grupa 2 gr 3 link do zespołu Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZFO2dv1DPXqrwlOAcFnFY0JMCYVkZvipvwEzDzAZypw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e40699bc-db35-4635-8902-a3a851072944&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Grupa 1 - link do zespołu Teams: Grupa 2 - link do zespołu Teams: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022Zn:
Wśród proponowanych metod pracy ze studentami i studentkami znajdują się m.in: projekty grupowe, prezentacje indywidualnych studiów przypadku (problemów). Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: