Metodyka wychowania fizycznego w przedszkolu i klasach I-III PW-5F-MWF
TREŚCI PROGRAMOWE
Demonstrowanie ćwiczeń ruchowych. Zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci (uczniów), w tym spontanicznej aktywności fizycznej oraz ćwiczeń fizycznych, zabaw i gier ruchowych w sali sportowej, na boisku szkolnym i w terenie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem oraz oceny wysiłku i osiągnięć dzieci (uczniów). Strategie realizacji zajęć uwzględniających potrzeby i możliwości dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
W cyklu 2022Z:
1. Cele edukacji fizycznej. |
W cyklu 2022Zn:
1. Cele edukacji fizycznej. |
W cyklu 2023Z:
Treści ćwiczeń: 1. Charakterystyka podstawowych pojęć związanych z wychowaniem zdrowotnym i fizycznym. 2. Podstawy wiedzy z anatomii człowieka. 3. Podstawy wiedzy dotyczące postaw ciała, wad postawy oraz korekcji postaw ciała na różnych etapach rozwoju dziecka. 4. Relaksacja z elementami jogi dla dzieci – trening uważności. 5. Funkcje aktywności ruchowej. 6. Wpływ wychowania fizycznego i zdrowotnego na jakość życia ruchowej. 7. Zabawa jako forma aktywności ruchowej. 8. Metody oraz formy stosowane w wychowaniu fizycznym. 9. Zasady nauczania (dydaktyczno-wychowawczo). 10. Nauczycielska diagnoza sprawności ruchowych dzieci. 11. Metodyka prowadzenia zajęć z zakresu wychowania fizycznego i zdrowotnego na różnych etapach rozwoju dziecka. |
W cyklu 2023Zn:
Treści ćwiczeń: 1. Charakterystyka podstawowych pojęć związanych z wychowaniem zdrowotnym i fizycznym. 2. Podstawy wiedzy z anatomii człowieka. 3. Podstawy wiedzy dotyczące postaw ciała, wad postawy oraz korekcji postaw ciała na różnych etapach rozwoju dziecka. 4. Relaksacja z elementami jogi dla dzieci – trening uważności. 5. Funkcje aktywności ruchowej. 6. Wpływ wychowania fizycznego i zdrowotnego na jakość życia ruchowej. 7. Zabawa jako forma aktywności ruchowej. 8. Metody oraz formy stosowane w wychowaniu fizycznym. 9. Zasady nauczania (dydaktyczno-wychowawczo). 10. Nauczycielska diagnoza sprawności ruchowych dzieci. 11. Metodyka prowadzenia zajęć z zakresu wychowania fizycznego i zdrowotnego na różnych etapach rozwoju dziecka. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie znaczenie i zasady demonstrowania ćwiczeń ruchowych na zajęciach ruchowych w przedszkolu i klasach I-III.
Zna i rozumie zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci lub uczniów, w tym spontanicznej aktywności fizycznej oraz ćwiczeń fizycznych, zabaw i gier ruchowych w sali sportowej, na boisku szkolnym i w terenie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Zna i rozumie metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem oraz oceny wysiłku i osiągnięć dzieci lub uczniów.
Zna i rozumie strategie realizacji zajęć uwzględniających potrzeby i możliwości dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Umiejętności
Student/-ka potrafi poprawnie zademonstrować ćwiczenie ruchowe dzieciom w przedszkolu i uczniom klas I-III.
Potrafi zaplanować atrakcyjną aktywność fizyczną dzieci lub uczniów.
Potrafi czuwać nad bezpieczeństwem dzieci i uczniów podczas ćwiczeń.
Potrafi diagnozować zdolności motoryczne dzieci i uczniów.
Potrafi dostosować zadania ruchowe do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci i uczniów.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną wśród dzieci w przedszkolu i uczniów klas I-III.
Literatura
W cyklu 2022Z:
1.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls |
W cyklu 2022Zn:
1.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988 2. Gniewkowski W., Wlaźnik K., Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991 3. Strzyżewski S., Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 4. Romanowska A., Konspekty zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, Wyd. Korepetytor, Płock 2000 5. Kołodziej J., Kołodziej K., Momola I., Postawa ciała, jej wady i korekcja, Wyd. Oświatowe Fosze, Rzeszów 2004 6. Kutzner-Kozińska M., Proces korygowania wad postawy. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego, AWF, Warszawa 2004 7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Bliżej Przedszkola, Kraków 2014 8. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu, Bliżej Przedszkola, Kraków 2012 9. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki, Bliżej Przedszkola, Kraków 2016 10. Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 200 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bondarowicz M., Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 2. Snel E., Uważność i spokój żabki, wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2010 3. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla dzieci. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, wyd. KOS, Katowice 2009 4. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla całej rodziny, wyd. Vivante, Białystok 2015 5. Zawitkowski P., Mamo Tato co ty na to? I nauka i draka, czyli jak zadbać o zdrowie przedszkolaka i uczniaka, wyd. Marceli Szpak, Warszawa 2010 |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988 2. Gniewkowski W., Wlaźnik K., Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991 3. Strzyżewski S., Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 4. Romanowska A., Konspekty zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, Wyd. Korepetytor, Płock 2000 5. Kołodziej J., Kołodziej K., Momola I., Postawa ciała, jej wady i korekcja, Wyd. Oświatowe Fosze, Rzeszów 2004 6. Kutzner-Kozińska M., Proces korygowania wad postawy. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego, AWF, Warszawa 2004 7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Bliżej Przedszkola, Kraków 2014 8. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu, Bliżej Przedszkola, Kraków 2012 9. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki, Bliżej Przedszkola, Kraków 2016 10. Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 200 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bondarowicz M., Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 2. Snel E., Uważność i spokój żabki, wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2010 3. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla dzieci. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, wyd. KOS, Katowice 2009 4. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla całej rodziny, wyd. Vivante, Białystok 2015 5. Zawitkowski P., Mamo Tato co ty na to? I nauka i draka, czyli jak zadbać o zdrowie przedszkolaka i uczniaka, wyd. Marceli Szpak, Warszawa 2010 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Wykład oraz ćwiczenia praktyczne w formie prowadzonych elementów zajęć według przygotowanego i omówionego scenariusza. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30h Przygotowanie do zajęć - 4h Przygotowanie scenariusza zajęć - 2h |
W cyklu 2022Zn:
Wykład oraz ćwiczenia praktyczne w formie prowadzonych elementów zajęć według przygotowanego i omówionego scenariusza. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30h Przygotowanie do zajęć - 4h Przygotowanie scenariusza zajęć - 2h |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: - mini wykład - dyskusja dydaktyczna - praca w zespołach - praca indywidualna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe -15h Przygotowanie do zajęć - 5h Przygotowanie do zaliczania - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: - mini wykład - dyskusja dydaktyczna - praca w zespołach - praca indywidualna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe -15h Przygotowanie do zajęć - 5h Przygotowanie do zaliczania - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: