Metody wspomagania rozwoju dziecka PW-5F-MRD
TREŚCI PROGRAMOWE
Wspomaganie rozwoju – definicja, cele, klasyfikacje metod wspomagających rozwój dziecka. Najczęściej wykorzystywane w edukacji metody wspomagania rozwoju dzieci, ich podstawy naukowe i zasady stosowania w praktyce. Dostosowywanie metod wspomagania rozwoju do aktualnych potrzeb dzieci i uczniów w tym do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Metody aktywizujące – cele, rodzaje, porównanie, przykłady zastosowania w czasie zajęć studenckich.
W cyklu 2022L:
1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych i specjalnych dzieci. |
W cyklu 2022Ln:
1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych i specjalnych dzieci. |
W cyklu 2023L:
Bloki tematyczne |
W cyklu 2023Ln:
Bloki tematyczne 5. Opracowanie programu wspomagania rozwoju dziecka z wykorzystaniem poznanych na zajęciach metod: studium przypadku. |
W cyklu 2024L:
Bloki tematyczne |
W cyklu 2024Ln:
Bloki tematyczne 5. Opracowanie programu wspomagania rozwoju dziecka z wykorzystaniem poznanych na zajęciach metod: studium przypadku. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna metody stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów; zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka; rolę inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej, technicznej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko wspierania rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój.
Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne metody wspierania rozwoju dziecka – w sali, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno- komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne z wykorzystaniem odpowiednich metod wspomagania rozwoju.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
Warunki zaliczenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Metody: wykład, burza mózgów, rozmowa, metoda zadań, gry dydaktyczne, praca z tekstem |
W cyklu 2023Ln:
Metody: wykład, burza mózgów,rozmowa, metoda zadań, gry dydaktyczne, praca z tekstem Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
Metody: wykład, burza mózgów, rozmowa, metoda zadań, gry dydaktyczne, praca z tekstem |
W cyklu 2024Ln:
Metody: wykład, burza mózgów,rozmowa, metoda zadań, gry dydaktyczne, praca z tekstem Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: