Seminarium dyplomowe magisterskie - 3 PW-5F-MR3
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie projektu badawczego i etapy badań, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi. Rodzaje i typy badań. Rama pojęciowa badania, strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego, pomiar i rodzaje skal pomiarowych. Metody gromadzenia i analizy danych. Narzędzia badawcze – konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych; zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań jakościowych. Specyfika badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań społecznych. Podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego, zaangażowanie uczestników badań, społeczno-polityczny kontekst badań społecznych, prezentacja wyników badań w przestrzeni publicznej. Pojęcie plagiatu w pracy badawczej. Opracowanie wyników i raport z badań. Sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych. Warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji. Odbiorcy badań.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane); pojęcie projektu badawczego i etapów badań, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizacja, operacjonalizacja zmiennych, zasady tworzenia ram pojęciowych badania, strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego, specyfikę badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rodzaje i typy badań: opisowe, diagnostyczne, wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne i quasi-eksperymentalne, sondażowe, metody indeksacji, pomiar i rodzaje skal pomiarowych, oraz badania: ewaluacyjne, panelowe, socjometryczne, porównawcze, terenowe, etnograficzne, performatywne, biograficzne; netnografia, metody gromadzenia i analizy danych (rodzaje i sposoby wykorzystania obserwacji, typy wywiadów badawczych, analiza: dokumentów, treści, tekstowa, konwersacyjna, dyskursu i audiowizualna); narzędzia badawcze – konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych; zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań jakościowych.
Zna i rozumie zasady przetwarzania i krytycznej analizy danych w kontekście przyjętej strategii badań i rodzaju danych; weryfikację i selekcję danych, kodowanie, klasyfikację, kwantyfikację i kategoryzację danych; podstawy analizy statystycznej (statystyka opisowa, rozkłady częstości, miary tendencji centralnej i rozproszenia, analiza jedno- i dwuczynnikowa, korelacje między zmiennymi, wnioskowanie statystyczne
i testowanie hipotez, analizy porównawcze); selekcję i kodowanie danych jakościowych, wyłanianie kategorii analizy i analiza relacji między nimi, tworzenie winiet, sieci, matryc i map pojęciowych; programy komputerowe wspierające analizę danych ilościowych i jakościowych.
Zna i rozumie zasady opracowywania wyników i raportu z badań; sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych; warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji.
Zna i rozumie sposoby wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce społecznej i pedagogicznej, cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego zastosowania, sposoby praktycznego wykorzystania badań (analiza i diagnoza sytuacji, analiza problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluacja osiągnięć); krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych.
Zna i rozumie etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych; podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego, zaangażowanie uczestników badań, społeczno-polityczny kontekst badan społecznych, sposoby prezentacji wyników badań w przestrzeni publicznej; pojęcie plagiatu w pracy badawczej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zebrać dane adekwatne dla postawionego problemu badawczego.
Potrafi przeprowadzić poprawnie analizę danych.
Potrafi opracować raport z wyników badań.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań.
Jest gotowy/gotowa do przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej.
Jest gotowy/gotowa do rzetelnego sprawozdania wyników badań zawartych w pracy dyplomowej.
Jest gotowy/gotowa do przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: