Metodyka edukacji polonistycznej na etapie wychowania przedszkolnego PW-5F-MPW
Celem zajęć jest utrwalenie i poszerzenie (o treści metodyczne) wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, które zostały nabyte podczas zajęć (Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego), tak aby student posiadał kompetencje niezbędne do:
• projektowania i prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu,
• diagnozy w zakresie kompetencji polonistycznych (pod kątem przygotowania do nauki czytania i pisania),
• wspomagania rozwoju dziecka w zakresie kompetencji polonistycznych,
• analizy i oceny pomocy dydaktycznych kierowanych do przedszkoli/pakiety edukacyjne w zakresie edukacji polonistycznej
• pracy z utworem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
TREŚCI PROGRAMOWE
• Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku.
• Zapoznanie z metodyką edukacji polonistycznej (cele, treści programowe, metody i środki dydaktyczne).
• Umiejętność opracowania zajęć z zakresu edukacji polonistycznej dla różnych grup wiekowych (3-6 lat).
• Znajomość pojęć z zakresu gotowości szkolnej w obszarze przygotowania do nauki czytania i pisania.
• Umiejętność przeprowadzenia diagnozy z zakresu kompetencji polonistycznych oraz wspomaganie rozwoju dziecka w tym obszarze rozwojowym.
• Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy.
• Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych.
• Praca z tekstem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
• Sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu.
• Umiejętność analizy i oceny pomocy dydaktycznych kierowanych do przedszkoli/pakiety edukacyjne, karty pracy, płyty, plansze, gry dydaktyczne i pomoce multimedialne w zakresie edukacji polonistycznej.
• Spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności mówienia, rozumienia mowy, słuchania, przygotowania do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu.
Zna i rozumie spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności pisania i czytania dzieci w wieku przedszkolnym.
Zna sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych, tzw. inicjacja czytelnicza i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Umiejętności
Student/-ka potrafi skutecznie poprowadzić naukę czytania u dzieci w wieku przedszkolnym.
Potrafi dostosować sposób uczenia pisania i czytania do specyficznych potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym.
Potrafi rozbudzić w dzieciach w wieku przedszkolnym zainteresowanie książkami.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do krzewienia zainteresowania i szacunku dla słowa pisanego dzieci w wieku przedszkolnym.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: