Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu PW-5F-MPP
Celem zajęć jest utrwalenie i poszerzenie (o treści metodyczne) wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, które zostały nabyte podczas zajęć (Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego), tak aby student posiadał kompetencje niezbędne do:
• projektowania i prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu,
• diagnozy w zakresie kompetencji polonistycznych (pod kątem przygotowania do nauki czytania i pisania),
• wspomagania rozwoju dziecka w zakresie kompetencji polonistycznych,.
• pracy z utworem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
TREŚCI PROGRAMOWE
• Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku.
• Zapoznanie z metodyką edukacji polonistycznej (cele, treści programowe, metody i środki dydaktyczne)
• Umiejętność opracowania zajęć z zakresu edukacji polonistycznej dla różnych grup wiekowych (3-6 lat).
• Znajomość pojęć z zakresu gotowości szkolnej w obszarze przygotowania do nauki czytani i pisania;
• umiejętność przeprowadzenia diagnozy z zakresu kompetencji polonistycznych oraz wspomaganie rozwoju dziecka w tym obszarze rozwojowym
• Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy.
• Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych, praca z tekstem literackim z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
W cyklu 2020Zn:
Efekty uczenia się: określonych obszarów treści wychowania i kształcenia PE1 _U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PE1_U10 potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem PE1 _U11 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy |
W cyklu 2021Z:
Celem zajęć jest utrwalenie i poszerzenie (o treści metodyczne) wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, które zostały nabyte podczas zajęć (Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego), tak aby student posiadał kompetencje niezbędne do: |
W cyklu 2021Zn:
Celem zajęć jest utrwalenie i poszerzenie (o treści metodyczne) wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, które zostały nabyte podczas zajęć (Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego), tak aby student posiadał kompetencje niezbędne do: |
W cyklu 2022Z:
Celem zajęć jest utrwalenie i poszerzenie (o treści metodyczne) wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, które zostały nabyte podczas zajęć (Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego), tak aby student posiadał kompetencje niezbędne do: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu.
Student /studentka zna i rozumie spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności pisania i czytania dzieci w wieku przedszkolnym.
Student /studentka zna sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych, tzw. inicjacja czytelnicza
i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Umiejętności
Student /studentka potrafi skutecznie poprowadzić naukę czytania u dzieci w wieku przedszkolnym.
Student /studentka potrafi dostosować sposób uczenia pisania i czytania do specyficznych potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym.
Student /studentka potrafi rozbudzić w dzieciach w wieku przedszkolnym zainteresowanie książkami.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do krzewienia zainteresowania i szacunku dla słowa pisanego dzieci w wieku przedszkolnym.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie oceny przygotowanych prac zaliczeniowych, współpracy w grupie (zaangażowanie, kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu), wypowiedzi ustnej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.
Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.
Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.
Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.
Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010.
Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.
Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.
Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.
Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011.
Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009.
Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596.
Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.
Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995.
Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.
Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.
Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.
Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997.
Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.
Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001.
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010. Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011. Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20. Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90. Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011. Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009. Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596. Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002. Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56. Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001. |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90. Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180 Szurowska B.; Kształtowanie gotowości do czytania i pisania, jako ważny element przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole W: Obszary wychowania przedszkolnego / Mikler-Chwastek Anna (red.), 2014, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, s.201-226 Szurowska B.; Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75 Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011. Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009. Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596. Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002. Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56. Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym z wykorzystaniem aplikacji Teams |
W cyklu 2021Z:
nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
* obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 30 godzin |
W cyklu 2022Zn:
Metody wykorzystywane podczas zajęć: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu, działania praktyczne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: