W cyklu 2020Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków; Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków; Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków; Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J.,(2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel.pl Sp.z o.o., Lublin.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2000), Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa; Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa; Gruszczyk - Kolczyńska E., (2012), O dzieciach uzdolnionych matematycznie. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa; Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.
|
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków; Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków; Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków; Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J.,(2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel.pl Sp.z o.o., Lublin. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2000), Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa; Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa; Gruszczyk - Kolczyńska E., (2012), O dzieciach uzdolnionych matematycznie. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa; Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.
|
W cyklu 2021Z:
Literatura podstawowa: E. Gruszczyk - Kolczyńska, E. Zielińska., (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. E. Gruszczyk - Kolczyńska, E. Zielińska , (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. E. Gruszczyk - Kolczyńska, E., Zielińska, (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. E. Gruszczyk-Kolczyńska, J. Kozieł (2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel.pl Sp.z o.o., Lublin. E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. M. Makiewicz:2010, Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
Netografia: M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt, 2016: Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 M. Czajkowska, M. Zambrowska, 2016: Analysis of students' solutions to geometry questions forming a bundle. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria V. Didactica Mathematicae vol.38, s. 57–86. 2353-0960. EUDML | Analysis of students’ solutions to geometry questions forming a bundle https://eudml.org/doc/292917 E.Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin, 10-Małgorzata Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077 M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s. 187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl M. Makiewicz: 2014, Photography in elementary education. Constructing the meaning of the concept of symmetry in the process of interiorization and exteriorization, Problemy Wczesnej Edukacji - Tom 10, Numer 1(24) (2014) - Biblioteka Nauki - Yadda (icm.edu.pl), http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-4a29e70a-40dd-4c39-8849-3fa23ebe51d8 M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 M. Makiewicz: 2019, Opinia w przedmiocie diagnozy problemów związanych z procesem nauczania matematyki w szkole (począwszy od IV klasy szkoły podstawowej) wraz z odpowiednimi rekomendacjami, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf A. Nowakowska i in.: 2014: Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. Instytut Badań Edukacyjnych - Bąbel Bydgoski (ibe.edu.pl), https://www.ibe.edu.pl/pl/babel
Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski M, 2007: Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, 2004: Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 3. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, 2019: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harmonia. Gdańsk. 4. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.
|
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Gruszczyk-Kolczyńska E.,(2012), Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, przez zbiory zastępcze, aż do rachowania w pamięci. Stosowanie tych umiejętności w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią, [w]: Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla nauczycieli i rodziców, Nowa Era, Warszawa. Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J.,(2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel.pl Sp.z o.o., Lublin. Makiewicz M., (2013), O fotografii w edukacji matematycznej: jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin.
NETOGRAFIA: E.Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin, 10-Małgorzata Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077 M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s. 187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 Sura M., Lisicki M., (2015), Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwaniania się nimi, ORE, Warszawa. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1017/MAT_6_2.pdf https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf https://podstawaprogramowa.pl/Przedszkole https://mata.uczymydzieciprogramowac.pl/pl Nowakowska A. i in., (2014), Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. https://www.ibe.edu.pl/pl/babel LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Dąbrowski M., (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. Dąbrowski M., (2020) Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2000), Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa. Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa. Korolczuk R., Zambrowska M. , (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. Makiewicz M., (2010), Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. Nawolska B., Żądło- Treder J., (2020): Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. Skura M., Lisicki M., (2018), 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.
|
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J., (2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel, Lublin. Skura M., Lisicki M., (2015), Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi, ORE, Warszawa.
NETOGRAFIA: E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin; M. Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077 M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s.187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/matematyka_jest_wszedzie.pdf https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bilewicz-Kuźnia B., (2019), Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. UMCS, Lublin. Dąbrowski M., (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. Dąbrowski M., (2020) Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M., ( 2005), Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III), Wydawnictwo: NOWA ERA. Gruszczyk-Kolczyńska E.,(2012), Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, przez zbiory zastępcze, aż do rachowania w pamięci. Stosowanie tych umiejętności w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią, [w]: Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla nauczycieli i rodziców, Nowa Era, Warszawa. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. Makiewicz M., (2010), Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. Nawolska B., Żądło- Treder J., (2020): Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. Pisarski M., Skura M., Lisicki M., (2018), 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.
|
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J., (2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel, Lublin. Skura M., Lisicki M., (2015), Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi, ORE, Warszawa.
NETOGRAFIA: E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin; M. Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077 M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s.187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/matematyka_jest_wszedzie.pdf https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bilewicz-Kuźnia B., (2019), Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. UMCS, Lublin. Dąbrowski M., (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. Dąbrowski M., (2020) Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M., ( 2005), Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III), Wydawnictwo: NOWA ERA. Gruszczyk-Kolczyńska E.,(2012), Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, przez zbiory zastępcze, aż do rachowania w pamięci. Stosowanie tych umiejętności w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią, [w]: Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla nauczycieli i rodziców, Nowa Era, Warszawa. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. Makiewicz M., (2010), Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. Nawolska B., Żądło- Treder J., (2020): Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. Skura M., Lisicki M., (2018), 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.
|
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J., (2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel, Lublin. Skura M., Lisicki M., (2015), Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi, ORE, Warszawa.
NETOGRAFIA: E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin; M. Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077 M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s.187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/matematyka_jest_wszedzie.pdf https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bilewicz-Kuźnia B., (2019), Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. UMCS, Lublin. Dąbrowski M., (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. Dąbrowski M., (2020) Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M., ( 2005), Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III), Wydawnictwo: NOWA ERA. Gruszczyk-Kolczyńska E.,(2012), Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, przez zbiory zastępcze, aż do rachowania w pamięci. Stosowanie tych umiejętności w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią, [w]: Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla nauczycieli i rodziców, Nowa Era, Warszawa. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. Makiewicz M., (2010), Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. Nawolska B., Żądło- Treder J., (2020): Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. Pisarski M., Skura M., Lisicki M., (2018), 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.
|
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J., (2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel, Lublin. Skura M., Lisicki M., (2015), Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi, ORE, Warszawa.
NETOGRAFIA: E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin; M. Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077 M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s.187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/matematyka_jest_wszedzie.pdf https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bilewicz-Kuźnia B., (2019), Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. UMCS, Lublin. Dąbrowski M., (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. Dąbrowski M., (2020) Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M., ( 2005), Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III), Wydawnictwo: NOWA ERA. Gruszczyk-Kolczyńska E.,(2012), Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, przez zbiory zastępcze, aż do rachowania w pamięci. Stosowanie tych umiejętności w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią, [w]: Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla nauczycieli i rodziców, Nowa Era, Warszawa. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. Makiewicz M., (2010), Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. Nawolska B., Żądło- Treder J., (2020): Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. Skura M., Lisicki M., (2018), 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.
|
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bilewicz-Kuźnia, B. (2019). Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. UMCS. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. red. Gruszczyk-Kolczyńska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, s. 344-390. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna, s. 65-76,94-96,111-112,232-241. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy. NETOGRAFIA: Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku. https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf Skura, M., Lisicki, M. (2015). Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Warszawa: ORE. http://bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Dąbrowski, M. (2017). Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej. Opole: Wyd. Nowik. Dąbrowski, M.(2020). Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3.Opole: Wyd. Nowik. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Skura, M. ( 2005). Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III). Warszawa: Wydawnictwo NOWA ERA.
|
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bilewicz-Kuźnia, B. (2019). Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. UMCS. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. red. Gruszczyk-Kolczyńska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, s. 344-390. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna, s. 65-76,94-96,111-112,232-241. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy. NETOGRAFIA: Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku. https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf Skura, M., Lisicki, M. (2015). Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Warszawa: ORE. http://bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Dąbrowski, M. (2017). Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej. Opole: Wyd. Nowik. Dąbrowski, M.(2020). Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3.Opole: Wyd. Nowik. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Skura, M. ( 2005). Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III). Warszawa: Wydawnictwo NOWA ERA.
|