Metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III PW-5F-MPK
TREŚCI PROGRAMOWE
Sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w klasach I-III szkoły podstawowej. Spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności mówienia, rozumienia mowy, słuchania, czytania i pisania dzieci w młodszym wieku szkolnym.
W cyklu 2020L:
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych.Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. 6. Komponent interkulturowy w edukacji polonistycznej. Edukacja w języku ojczystym wobec wielojęzyczności i zróżnicowania kulturowego uczniów w młodszym wieku szkolnym. 7. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. |
W cyklu 2020Ln:
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych.Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. 6. Komponent interkulturowy w edukacji polonistycznej. Edukacja literacka wobec dylematów wielokulturowości i inności. 7. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. |
W cyklu 2021L:
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych.Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. 6. Komponent interkulturowy w edukacji polonistycznej. Edukacja literacka wobec dylematów wielokulturowości i inności. 7. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. 8. Język polski jako obcy - elementy metodyki. 9. Sposoby oceniania osiągnięć dziecka. Sprawdziany kompetencji, kryteria oceny wypowiedzi i wypracowań uczniowskich. |
W cyklu 2021Ln:
Cele polonistyczne edukacji wczesnoszkolnej. |
W cyklu 2022L:
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego na pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia uczniów po każdej klasie i na koniec edukacji wczesnoszkolnej 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. 6. Komponent interkulturowy w edukacji polonistycznej. Elementy dydaktyki języka polskiego jako obcego. 7. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. 8. Sposoby i narzędzia oceniania osiągnięć dziecka w mówieniu, czytaniu, pisaniu, słuchaniu. Sprawdziany kompetencji, kryteria oceny umiejętności tekstotwórczych uczniów i uczennic. |
W cyklu 2022Ln:
Cele polonistyczne edukacji wczesnoszkolnej. |
W cyklu 2024Ln:
Cele polonistyczne edukacji wczesnoszkolnej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w klasach I–III szkoły podstawowej.
Zna i rozumie spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności pisania i czytania u uczniów klas I-III.
Zna i rozumie sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych, tzw. inicjacja czytelnicza i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z uczniami w wieku wczesnoszkolnym.
Umiejętności
Student/-ka potrafi skutecznie poprowadzić naukę czytania z uczniami w wieku wczesnoszkolnym.
Potrafi dostosować sposób uczenia pisania i czytania do specyficznych potrzeb dziecka uczącego się w klasach I-III.
Potrafi rozbudzić w uczniach klas I-III pasję czytelniczą.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do krzewienia zainteresowania i szacunku dla słowa pisanego u uczniów klas I-III.
Literatura
W cyklu 2020L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11: A Comprehensive Guide for Teachers and Student Teachers, 2019 Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. |
W cyklu 2020Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11: A Comprehensive Guide for Teachers and Student Teachers, 2019 Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. |
W cyklu 2021L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11: A Comprehensive Guide for Teachers and Student Teachers, 2019 Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1995. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002 Polański E., Rychlik A., Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym, Mysłowice 2006. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa (wybrane rozdziały) Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11: A Comprehensive Guide for Teachers and Student Teachers, 2019 (książka dostępna na platformie VitalSource Book) Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1995. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 Polański E., Rychlik A., Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym, Mysłowice 2006. Rabiej A., Strategie nauczania / uczenia się w klasie wielokulturowej (s. 191-211). W: Personalizacja w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej, Kraków 2021 Swędrowska M., 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021 Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA: Max. 50 pkt NAKŁAD PRACY STUDENTA: Zajęcia będą odbywać się na platformie Teams. Link do zespołu zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. |
W cyklu 2021L:
Godziny kontaktowe 20 h ćwiczeń, Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta. |
W cyklu 2021Ln:
Godziny kontaktowe 20 h ćwiczeń, Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta. |
W cyklu 2022L:
Godziny kontaktowe 20 h ćwiczeń, Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studentek i studentów. |
W cyklu 2022Ln:
Godziny kontaktowe 20 h ćwiczeń, Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta. |
W cyklu 2024Ln:
Godziny kontaktowe 20 h ćwiczeń, Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: