Mediacje i negocjacje w przedszkolu i szkole PW-5F-MNE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia; etyczne aspekty pracy zawodowej nauczyciela i ich rola w budowaniu atmosfery sprzyjającej rozwiązywaniu konfliktów; konfliktowe sytuacje i zdarzenia pedagogiczne – analiza z wykorzystaniem wiedzy pedagogicznej i psychologicznej w celu efektywnego i etycznego rozwiązania problemów; praca z uczniami indywidualnie i w grupie w celu rozwijania u dzieci krytycznej refleksji i umiejętności samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów; tworzenie sytuacji wychowawczo-dydaktycznych sprzyjających edukacji aksjologicznej dzieci i pracy nad sobą, budujących postawy mediacyjne i negocjacyjne, nastawione na dobro wspólne; nauczyciel jako mediator i negocjator w placówce i środowisku na rzecz rozwiązywania problemów dzieci i dorosłych.
W cyklu 2023L:
Zajęcia będą miały charakter warsztatowy (praca nad przypadkami) z odwołaniem do niezbędnej teorii (placówka edukacyjna jako przestrzeń konfliktów, interesariusze, pola konfliktów, specyfika konfliktów w zawodzie nauczyciela, etapy rozwoju konfliktów, cechy komunikacji, rola kontekstu, cechy nauczyciela jako mediatora i negocjatora). |
W cyklu 2023Ln:
Zajęcia będą miały charakter warsztatowy (praca nad przypadkami) z odwołaniem do niezbędnej teorii (placówka edukacyjna jako przestrzeń konfliktów, interesariusze, pola konfliktów, specyfika konfliktów w zawodzie nauczyciela, etapy rozwoju konfliktów, cechy komunikacji, rola kontekstu, cechy nauczyciela jako mediatora i negocjatora). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu, wychowania do odpowiedzialnej wolności oraz społeczeństwa wielokulturowego, typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami.
Zna i rozumie zagadnienia etyki zawodowej nauczyciela, znaczenie własnych postaw, założeń i intencji podczas działania pedagogicznego.
Zna i rozumie sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci lub uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem.
Zna i rozumie kontekstowość, otwartość i zmienność codziennych działań wychowawczych i dydaktycznych nauczyciela.
Umiejętności
Student/-ka potrafi interpretować działalność nauczycieli w kontekstach jej prowadzenia z wykorzystaniem posiadanej wiedzy w zakresie pedagogiki i psychologii, a także prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie poparte rozbudowaną argumentacją teoretyczną.
Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Potrafi rozpoznawać własną nauczycielską nieskuteczność i analizować jej przyczyny.
Potrafi projektować drogi osiągania skuteczności zawodowej i charakteryzować jej determinanty.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie opieki i wychowania dziecka lub ucznia.
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania problemów i konfliktów w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej.
Jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia.
Literatura
W cyklu 2023L:
C.J. Christopher, Nauczyciel - rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004 Lit. uzupełniająca: Strona internetowa Ośrodka Rozwoju Edukacji i dostępne tam publikacje |
W cyklu 2023Ln:
C.J. Christopher, Nauczyciel - rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004 Lit. uzupełniająca: Strona internetowa Ośrodka Rozwoju Edukacji i dostępne tam publikacje |
Uwagi
W cyklu 2023L:
ECTS: 1 Metody pracy podczas zajeć: dyskusja, pogadanka, metody waloryzacyjne. |
W cyklu 2023Ln:
ECTS: 1 Metody pracy podczas zajeć: dyskusja, pogadanka, metody waloryzacyjne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: