Metodyka edukacji matematycznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej PW-5F-MMW
TREŚCI PROGRAMOWE
Stadia rozwoju umysłowego a zakres i metody edukacji matematycznej. Edukacja matematyczna w klasach I - III: podstawa programowa. Projektowanie aktywności matematycznej przy kształtowaniu pojęć liczbowych i sprawności rachunkowych, w prowadzaniu symboliki i zapisu matematycznego. Rozwijanie orientacji przestrzennej i wyobraźni geometrycznej. Kodowanie. Kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w sytuacjach życiowych. Praca domowa ucznia. Konstruowanie sprawdzianów, ocenianie. Formy aktywności uczniów: manipulacje, eksperymenty, budowanie modeli płaskich i przestrzennych z zastosowaniem różnych materiałów, w tym gotowych elementów, samodzielne odkrywanie praw matematycznych, prowadzenie prostych rozumowań. Obliczenia pamięciowe, zakres rachunków. Techniki kształcenia biegłości rachunkowej, strategie sprytnych rachunków. Praca z zadaniami tekstowymi. Metodyka stosowania reprezentacji graficznych w ćwiczeniach rachunkowych i w rozwiązywaniu zadań tekstowych. Rodzaje i źródła typowych błędów uczniowskich, ich rola i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. Zespołowe formy uczenia się i utrwalania wiadomości.
W cyklu 2024Z:
Celem przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III" jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci. Podczas zajęć będziemy rozwijać między innymi umiejętności samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Podczas zajęć studenci będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności matematyczne i metodyczne pozwalające im wspomagać rozwój umysłowy dziecka (ucznia klas 1-3) tak, aby dziecko było w stanie: • z wiedzą i umiejętnościami dydaktyczno-metodycznymi z obszarów: organizacja zajęć matematycznych, interpretacja błędów uczniowskich, analiza strategii uczniowskich, metody pracy na zajęciach edukacji matematycznej. |
W cyklu 2024Zn:
Celem przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III" jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci. Podczas zajęć będziemy rozwijać między innymi umiejętności samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Podczas zajęć studenci będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności matematyczne i metodyczne pozwalające im wspomagać rozwój umysłowy dziecka (ucznia klas 1-3) tak, aby dziecko było w stanie: • z wiedzą i umiejętnościami dydaktyczno-metodycznymi z obszarów: organizacja zajęć matematycznych, interpretacja błędów uczniowskich, analiza strategii uczniowskich, metody pracy na zajęciach edukacji matematycznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie zagadnienia edukacji matematycznej w szkole: podstawa programowa i program edukacji matematycznej, rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia– kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, porównywanie liczebności zbiorów, stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania– odwracalność operacji, rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego, rozwijanie orientacji przestrzennej, w tym na kartce papieru, dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych, rozdawanie i rozdzielanie po kilka, rozwijanie intuicji geometrycznych, gry i zabawy z wątkiem matematycznym, proste gry logiczne i strategiczne.
Zna i rozumie zagadnienia edukacji matematycznej w klasach I-III szkoły podstawowej: podstawa programowa, projektowanie aktywności matematycznej przy kształtowaniu pojęć liczbowych i sprawności rachunkowych, wprowadzaniu symboliki i zapisu matematycznego, rozwijanie orientacji przestrzennej i wyobraźni geometrycznej, kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w sytuacjach życiowych.
Zna i rozumie rolę pracy domowej ucznia i zasady konstruowania sprawdzianów i oceniania.
Zna formy aktywności uczniów: manipulacje, eksperymenty, budowanie modeli płaskich i przestrzennych z zastosowaniem różnych materiałów, w tym gotowych elementów, samodzielne odkrywanie praw matematycznych.
Zna i rozumie znaczenie obliczeń pamięciowych, trudności w opanowaniu rachunków pamięciowych, techniki kształcenia biegłości rachunkowej, strategie sprytnych rachunków.
Zna i rozumie metody pracy z zadaniami tekstowymi, metody stosowania reprezentacji graficznych w ćwiczeniach rachunkowych i rozwiązywaniu zadań tekstowych.
Zna i rozumie rodzaje i źródła typowych błędów uczniowskich, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym.
Zna środki dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci: pakiety edukacyjne, karty pracy, elementy do manipulacji i klasyfikacji, liczydła, liczmany, klocki logiczne Dienesa, klocki Cuisenaire’a, kostki do gry, domina, karty, mozaiki, konstrukcyjne klocki geometryczne różnych typów, łamigłówki logiczne, proste gry logiczne i strategiczne itp.
Umiejętności
Student/-ka potrafi kształtować u uczniów pojęcie liczby.
Potrafi rozwijać u uczniów wyobraźnię i orientację przestrzenną.
Potrafi wdrażać uczniów w zasady logicznego myślenia.
Potrafi analizować błędy popełniane przez uczniów i wyciągać z nich wnioski.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do rozbudzania zainteresowania uczniów klas I-III myśleniem matematycznym.
Jest gotowy/gotowa do wskazywania uczniom klas I-III pożytków z uczenia się matematyki.
Literatura
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 h |
W cyklu 2024Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 20 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: