Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III PW-5F-MMK
TREŚCI PROGRAMOWE
Stadia rozwoju umysłowego, a zakres i metody edukacji matematycznej. Edukacja matematyczna w klasach I-III: podstawa programowa. Projektowanie aktywności matematycznej przy kształtowaniu pojęć liczbowych i sprawności rachunkowych, wprowadzaniu symboliki i zapisu matematycznego. Liczby i liczenie, aspekty liczby, systemy pozycyjne i niepozycyjne, własności działań na liczbach. Rozwijanie orientacji przestrzennej i wyobraźni geometrycznej. Figury, symetrie. Kodowanie. Kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w sytuacjach życiowych. Praca domowa ucznia. Konstruowanie sprawdzianów, ocenianie. Formy aktywności uczniów: manipulacje, eksperymenty, budowanie modeli płaskich i przestrzennych z zastosowaniem różnych materiałów, w tym gotowych elementów, samodzielne odkrywanie praw matematycznych, prowadzenie prostych rozumowań np. z wykorzystaniem łamigłówek. Obliczenia pamięciowe, zakres rachunków. Techniki kształcenia biegłości rachunkowej, strategie sprytnych rachunków. Trudności w opanowaniu rachunków pamięciowych. Praca z zadaniami tekstowymi. Metodyka stosowania reprezentacji graficznych w ćwiczeniach rachunkowych i rozwiązywaniu zadań tekstowych. Kształtowanie umiejętności logicznego i krytycznego myślenia, stawianie i weryfikowanie hipotez, dostrzeganie i wykorzystywanie regularności i analogii, używanie argumentacji i kontrprzykładów (np. w rozwiązywaniu łamigłówek), abstrahowanie, uogólnianie, klasyfikowanie, definiowanie i algorytmizowanie. Rodzaje i źródła typowych błędów uczniowskich, ich rola i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. Wykorzystanie gier i zabaw matematycznych do realizacji celów dydaktycznych (w tym zastosowanie w pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz z uczniem zdolnym). Konstruowanie gier przez uczniów. Zespołowe formy uczenia się i utrwalania wiadomości. Konkursy matematyczne dla uczniów klas I-III: rodzaje, zasady rozgrywania, charakter zadań, walory kształcące. Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach.
W cyklu 2020L:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Podczas zajęć przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej" studenci powinni zdobyć wiedzę i umiejętności matematyczne i metodyczne pozwalające im wspomagać rozwój umysłowy dziecka tak, aby było ono w stanie: Tematyka zajęć będzie związana: |
W cyklu 2020Ln:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Podczas zajęć przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej" studenci powinni zdobyć wiedzę i umiejętności matematyczne i metodyczne pozwalające im wspomagać rozwój umysłowy dziecka tak, aby było ono w stanie: Tematyka zajęć będzie związana: |
W cyklu 2021L:
Celem przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III" jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci. W szczególności podczas zajęć będziemy rozwijać umiejętności samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Podczas zajęć przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej" studenci będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności matematyczne i metodyczne pozwalające im wspomagać rozwój umysłowy dziecka tak, aby było ono w stanie: Tematyka zajęć będzie związana z wiedzą i umiejętnościami matematycznymi oraz z wiedzą i umiejętnościami dydaktyczno-metodycznymi. |
W cyklu 2021Ln:
Celem przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III" jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci. W szczególności podczas zajęć będziemy rozwijać umiejętności samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Podczas zajęć przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej" studenci będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności matematyczne i metodyczne pozwalające im wspomagać rozwój umysłowy dziecka tak, aby było ono w stanie: Tematyka zajęć będzie związana z wiedzą i umiejętnościami matematycznymi oraz z wiedzą i umiejętnościami dydaktyczno-metodycznymi. |
W cyklu 2022L:
Celem przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III" jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci. W szczególności podczas zajęć będziemy rozwijać umiejętności samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Podczas zajęć przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej" studenci będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności matematyczne i metodyczne pozwalające im wspomagać rozwój umysłowy dziecka tak, aby było ono w stanie: Tematyka zajęć będzie związana z wiedzą i umiejętnościami matematycznymi oraz z wiedzą i umiejętnościami dydaktyczno-metodycznymi. |
W cyklu 2022Ln:
Celem przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III" jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci. W szczególności podczas zajęć będziemy rozwijać umiejętności samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Podczas zajęć przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej" studenci będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności matematyczne i metodyczne pozwalające im wspomagać rozwój umysłowy dziecka tak, aby było ono w stanie: Tematyka zajęć będzie związana z wiedzą i umiejętnościami matematycznymi oraz z wiedzą i umiejętnościami dydaktyczno-metodycznymi. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie stadia rozwoju umysłowego w kontekście zakresu i metod edukacji matematycznej; poziom rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych.
Student /studentka zna i rozumie zagadnienia edukacji matematycznej w szkole: podstawa programowa i program edukacji matematycznej, rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia –kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, porównywanie liczebności zbiorów, stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania – odwracalność operacji, rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego, rozwijanie orientacji przestrzennej, w tym na kartce papieru, dodawanie i odejmowanie na palcach
i innych zbiorach zastępczych, rozdawanie i rozdzielanie po kilka, rozwijanie intuicji geometrycznych, gry i zabawy z wątkiem matematycznym, proste gry strategiczne.
Student /studentka zna i rozumie zagadnienia edukacji matematycznej w klasach I–III szkoły podstawowej: podstawa programowa, projektowanie aktywności matematycznej przy kształtowaniu pojęć liczbowych i sprawności rachunkowych, wprowadzaniu symboliki i zapisu matematycznego, rozwijanie orientacji przestrzennej i wyobraźni geometrycznej, kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w sytuacjach życiowych.
Student /studentka zna i rozumie rolę pracy domowej ucznia i zasady konstruowania sprawdzianów i oceniania.
Student /studentka zna formy aktywności uczniów: manipulacje, eksperymenty, budowanie modeli płaskich i przestrzennych z zastosowaniem różnych materiałów, w tym gotowych elementów, samodzielne odkrywanie praw matematycznych, prowadzenie prostych rozumowań np. z wykorzystaniem łamigłówek.
Student /studentka zna i rozumie znaczenie obliczeń pamięciowych, trudności w opanowaniu rachunków pamięciowych, techniki kształcenia biegłości rachunkowej, strategie sprytnych rachunków.
Student /studentka zna i rozumie metody pracy z zadaniami tekstowymi, metody stosowania reprezentacji graficznych w ćwiczeniach rachunkowych i rozwiązywaniu zadań tekstowych.
Student /studentka zna i rozumie znaczenie kształtowania umiejętności logicznego i krytycznego myślenia, stawiania i weryfikowania hipotez, dostrzegania i wykorzystywania regularności i analogii, używania argumentacji i kontrprzykładów, w tym w rozwiązywaniu łamigłówek, abstrahowania, uogólniania, klasyfikowania, definiowania i algorytmizowania.
Student /studentka zna i rozumie rodzaje i źródła typowych błędów uczniowskich, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym.
Student /studentka zna środki dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci: pakiety edukacyjne, karty pracy, elementy do manipulacji i klasyfikacji, liczydła, liczmany, klocki logiczne Dienesa, klocki Cuisenaire’a, kostki do gry, domina, karty, mozaiki, konstrukcyjne klocki geometryczne różnych typów, łamigłówki logiczne, proste gry strategiczne.
Student /studentka zna i rozumie znaczenie wykorzystania gier i zabaw matematycznych do realizacji celów dydaktycznych, w tym zastosowanie w pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz z uczniem zdolnym; zasady konstruowania gier przez uczniów, zespołowe formy uczenia się i utrwalania wiadomości.
Student /studentka zna i rozumie rolę konkursów matematycznych dla uczniów klas I–III: rodzaje, zasady rozgrywania, charakter zadań, walory kształcące; sposoby przygotowania uczniów do udziału w konkursach.
Umiejętności
Student /studentka potrafi kształtować u uczniów pojęcie liczby.
Student /studentka potrafi rozwijać u uczniów wyobraźnię i orientację przestrzenną.
Student /studentka potrafi wdrażać uczniów w zasady logicznego myślenia.
Student /studentka potrafi budować sytuacje edukacyjne, skłaniające uczniów do budowania hipotez i ich weryfikacji.
Student /studentka potrafi stosować gry i inne pomoce naukowe w nauczaniu matematyki w klasach I-III.
Student /studentka potrafi analizować błędy popełniane przez uczniów i wyciągać z nich wnioski.
Student /studentka potrafi pracować z uczniami o szczególnych uzdolnieniach matematycznych.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do rozbudzania zainteresowania uczniów klas I-III myśleniem matematycznym.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do wskazywania uczniom klas I-III pożytków z uczenia się matematyki.
Literatura
W cyklu 2020L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2020Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012): O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa |
W cyklu 2021L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2021Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. 2. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. 3. Nowakowska A. i in. (red.) (2014): Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. 4 Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 5. Dąbrowski M. (2007): Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 6. Raport z badania "Szkoła samodzielnego myślenia" http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/420-szkola-samodzielnego-myslenia-2.html 7. Raport z badania "Nauczanie matematyki w szkole podstawowej" http://eduentuzjasci.pl/zespoly/30-zespo/75-pracownia-matematyki.html LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012): O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa 2. Kalinowska A., (2010): Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, CKE, Warszawa 3. Klus-Stańska D., Kalinowska A. (2004): Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. |
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2021L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: