Metodyka edukacji zdrowotnej w przedszkolu i klasach I-III PW-5F-MEZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym: planowanie, realizowanie i ocena procesu w przedszkolu i szkole. Sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów. Modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Planowanie działań mających na celu rozwój kultury zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Rozwijanie postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów.
W cyklu 2022L:
Ukazanie dla Studentów konieczności interdyscyplinarnego wymiaru edukacji zdrowotnej wraz z innymi przedmiotami dydaktycznymi. |
W cyklu 2022Ln:
Ukazanie dla Studentów konieczności interdyscyplinarnego wymiaru edukacji zdrowotnej wraz z innymi przedmiotami dydaktycznymi. |
W cyklu 2023L:
1. Powtórzenie podstawowych zagadnień dotyczących edukacji zdrowotnej: zapisy w aktach prawnych. |
W cyklu 2023Ln:
Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć. |
W cyklu 2024L:
1. Zagadnienia edukacji zdrowotnej w podstawie programowej w wymiarze interdyscyplinarnego nauczania |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2025Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym planowanie, realizowanie i ocena procesu w przedszkolu i szkole.
Zna i rozumie sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów.
Zna i rozumie modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zaplanować działania mające na celu rozwój kultury zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
Potrafi skutecznie rozwijać postawy prozdrowotne wśród dzieci lub uczniów.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do krzewienia postawy dbałości o zdrowie wśród dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ochronę środowiska.
Literatura
W cyklu 2022L:
Bandura A.,, Social learning theory, Englewood Clifts, Prentice Hall. Inc.1977 Bonisławska I., 2008, Zachowania zdrowotne dzieci uczęszczających do wrocławskich przedszkoli. W: Frołowicz T, Lisiecki T, (red.). Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja. Perspektywa społeczna i humanistyczna. Wydawnictwo AWFIS w Gdańsku, Gdańsk Brudnik E. - "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000. Cianciara D., 2010, Zarys współczesnej promocji zdrowia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa Charzewska J., (red.), 2011, Jadłospisy dla dzieci w wieku przedszkolnym (śniadania, obiady, podwieczorki) opracowane zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa Dymara B. , Michałowski S., Wollman L. -Mazurkiewicz, Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000. Krzyżewska J. - "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Wydawnictwo J. Krzyżewska, Suwałki. Kulisiewicz, Cz., Podstawy dydaktyki, Warszawa, WSiP 2005. Malinowska J., Edukacja Środowiskowa z Metodyką ORGANIZACJA I REALIZACJA EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli Praca zbiorowa pod redakcją Barbary Woynarowskiej Warszawa 2011 http://pppstarogard.pl/wp-content/uploads/2018/06/organizacja-i-realizacja-edukacji-zdrowotnej.pdf Rau K., Ziętkiewicz E. - "Jak aktywizować uczniów", Oficyna Wydawnicza , Poznań 2000. Woynarowska, B. (1999). Podstawy teoretyczne i strategia edukacji zdrowotnej w szkole. Lider nr 1 (17) Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa: PWN Litera uzupełniająca: Sokołowska M., (2011), Podejście moralizatorskie i demokratyczne w promocji zdrowia i profilaktyce, „Remedium”, nr 4 (na podstawie prac autorów duńskich, patrz m.in. B. B. Jansen, (1994), Edukacja zdrowotna i demokracja, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, nr 4, s. 22–25. Zielińska E., Źródła stresu w środowisku pracy. red. nauk.) Szopa J., Harciarek M., [w] Stres i jego modelowanie. Wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2004, s.209-218 |
W cyklu 2022Ln:
A. Bandura,, Social learning theory, Englewood Clifts, Prentice Hall. Inc.1977 Brudnik E. - "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000. Dymara B. , Michałowski S., Wollman L. -Mazurkiewicz, Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000. Krzyżewska J. - "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Wydawnictwo J. Krzyżewska, Suwałki. Kulisiewicz, Cz., Podstawy dydaktyki, Warszawa, WSiP 2005. Malinowska J., Edukacja Środowiskowa z Metodyką ORGANIZACJA I REALIZACJA EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli Praca zbiorowa pod redakcją Barbary Woynarowskiej Warszawa 2011 http://pppstarogard.pl/wp-content/uploads/2018/06/organizacja-i-realizacja-edukacji-zdrowotnej.pdf Rau K., Ziętkiewicz E. - "Jak aktywizować uczniów", Oficyna Wydawnicza , Poznań 2000. Woynarowska, B. (1999). Podstawy teoretyczne i strategia edukacji zdrowotnej w szkole. Lider nr 1 (17) Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa: PWN Litera uzupełniająca: Sokołowska M., (2011), Podejście moralizatorskie i demokratyczne w promocji zdrowia i profilaktyce, „Remedium”, nr 4 (na podstawie prac autorów duńskich, patrz m.in. B. B. Jansen, (1994), Edukacja zdrowotna i demokracja, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, nr 4, s. 22–25. |
W cyklu 2023L:
Obowiązkowa: A. Bandura,, Social learning theory, Englewood Clifts, Prentice Hall. Inc.1977 Netografia: Zagadnienia Społeczne ISSN 2353-7426, nr 2 (8) 2017, http://czasopismo.nwsp.pl/SK%C5%81AD%202(8)%202017%20Zagadnienia%20Spo%C5%82eczne%20w%205.pdf Uzpełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
- Albański, L. 2018, Zabawa edukacji przedszkolnej. Krakowska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra |
W cyklu 2024L:
1. Barbara Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2013. 2. Danuta Białek, Edukacja zdrowotna w praktyce, Warszawa 2012 3. Karski J.B., Praktyka i teoria PROMOCJI ZDROWIA, Warszawa 2008. 4. Jarosław Barański, Włodzimierz Piątkowski (red.), Zdrowie i choroba, Wrocław 2002. 1. Irena Heszen, Helena Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa 2012 2. Karski J., Tomaszewska E., Teoria i praktyka wzmacniania działań w promocji zdrowia, Warszawa 1997. 3. Charles L. Sheridan, Sally A. Radmacher, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, Warszawa 1989. 4. Dorota Cianciara, Zarys współczesnej promocji zdrowia, Warszawa 2010 5. Nina Ogińska-Bulik, Joanna Miniszewska (red.), Zdrowie w cyklu życia człowieka , Łódź 2012 6. Jerzy B. Karski, Promocja zdrowia dziś i perspektywy rozwoju w Europie, Warszawa 2017 7. Łuszczyńska A (red.) Zmiana zachowań zdrowotnych, Gdańsk 2004. 8. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
2 pkt. ECTS Metody pracy: aktywizujące: praca w grupach, praca projektowa, burza mózgów, debata, podające (prezentacja, film) |
W cyklu 2022Ln:
2 pkt. ECTS 30h ćwiczeń, godziny kontaktowe 30 h praca własna studenta, w zależności od założeń nauczyciela prowadzącego grupę |
W cyklu 2023L:
2 pkt. ECTS 30h ćwiczeń, godziny kontaktowe 30 h praca własna studenta Metody uczenia: Kryteria oceniania: Stopień wykonania zadań będzie warunkował ocenę końcową |
W cyklu 2023Ln:
20h- godziny kontaktowe |
W cyklu 2024L:
2 pkt. ECTS 30h ćwiczeń, godziny kontaktowe 30 h praca własna studenta Metody uczenia: Kryteria oceniania: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: