Metodyka edukacji zdrowotnej w przedszkolu i klasach I-III PW-5F-MEZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym: planowanie, realizowanie i ocena procesu w przedszkolu i szkole. Sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów. Modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Planowanie działań mających na celu rozwój kultury zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Rozwijanie postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów.
W cyklu 2022L:
Ukazanie dla Studentów konieczności interdyscyplinarnego wymiaru edukacji zdrowotnej wraz z innymi przedmiotami dydaktycznymi. |
W cyklu 2022Ln:
Ukazanie dla Studentów konieczności interdyscyplinarnego wymiaru edukacji zdrowotnej wraz z innymi przedmiotami dydaktycznymi. |
W cyklu 2023L:
1. Powtórzenie podstawowych zagadnień dotyczących edukacji zdrowotnej: zapisy w aktach prawnych. |
W cyklu 2023Ln:
Przedstawienie założeń programowych realizowanych zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym planowanie, realizowanie i ocena procesu w przedszkolu i szkole.
Zna i rozumie sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów.
Zna i rozumie modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zaplanować działania mające na celu rozwój kultury zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
Potrafi skutecznie rozwijać postawy prozdrowotne wśród dzieci lub uczniów.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do krzewienia postawy dbałości o zdrowie wśród dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ochronę środowiska.
Literatura
W cyklu 2022L:
Bandura A.,, Social learning theory, Englewood Clifts, Prentice Hall. Inc.1977 Bonisławska I., 2008, Zachowania zdrowotne dzieci uczęszczających do wrocławskich przedszkoli. W: Frołowicz T, Lisiecki T, (red.). Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja. Perspektywa społeczna i humanistyczna. Wydawnictwo AWFIS w Gdańsku, Gdańsk Brudnik E. - "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000. Cianciara D., 2010, Zarys współczesnej promocji zdrowia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa Charzewska J., (red.), 2011, Jadłospisy dla dzieci w wieku przedszkolnym (śniadania, obiady, podwieczorki) opracowane zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa Demel M., 1980, Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa Dymara B. , Michałowski S., Wollman L. -Mazurkiewicz, Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000. Krzyżewska J. - "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Wydawnictwo J. Krzyżewska, Suwałki. Kulisiewicz, Cz., Podstawy dydaktyki, Warszawa, WSiP 2005. Malinowska J., Edukacja Środowiskowa z Metodyką ORGANIZACJA I REALIZACJA EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli Praca zbiorowa pod redakcją Barbary Woynarowskiej Warszawa 2011 http://pppstarogard.pl/wp-content/uploads/2018/06/organizacja-i-realizacja-edukacji-zdrowotnej.pdf Rau K., Ziętkiewicz E. - "Jak aktywizować uczniów", Oficyna Wydawnicza , Poznań 2000. Woynarowska, B. (1999). Podstawy teoretyczne i strategia edukacji zdrowotnej w szkole. Lider nr 1 (17) Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa: PWN Litera uzupełniająca: Sokołowska M., (2011), Podejście moralizatorskie i demokratyczne w promocji zdrowia i profilaktyce, „Remedium”, nr 4 (na podstawie prac autorów duńskich, patrz m.in. B. B. Jansen, (1994), Edukacja zdrowotna i demokracja, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, nr 4, s. 22–25. Zielińska E., Źródła stresu w środowisku pracy. red. nauk.) Szopa J., Harciarek M., [w] Stres i jego modelowanie. Wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2004, s.209-218 |
W cyklu 2022Ln:
A. Bandura,, Social learning theory, Englewood Clifts, Prentice Hall. Inc.1977 Brudnik E. - "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000. Dymara B. , Michałowski S., Wollman L. -Mazurkiewicz, Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000. Krzyżewska J. - "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Wydawnictwo J. Krzyżewska, Suwałki. Kulisiewicz, Cz., Podstawy dydaktyki, Warszawa, WSiP 2005. Malinowska J., Edukacja Środowiskowa z Metodyką ORGANIZACJA I REALIZACJA EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli Praca zbiorowa pod redakcją Barbary Woynarowskiej Warszawa 2011 http://pppstarogard.pl/wp-content/uploads/2018/06/organizacja-i-realizacja-edukacji-zdrowotnej.pdf Rau K., Ziętkiewicz E. - "Jak aktywizować uczniów", Oficyna Wydawnicza , Poznań 2000. Woynarowska, B. (1999). Podstawy teoretyczne i strategia edukacji zdrowotnej w szkole. Lider nr 1 (17) Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa: PWN Litera uzupełniająca: Sokołowska M., (2011), Podejście moralizatorskie i demokratyczne w promocji zdrowia i profilaktyce, „Remedium”, nr 4 (na podstawie prac autorów duńskich, patrz m.in. B. B. Jansen, (1994), Edukacja zdrowotna i demokracja, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, nr 4, s. 22–25. |
W cyklu 2023L:
Obowiązkowa: A. Bandura,, Social learning theory, Englewood Clifts, Prentice Hall. Inc.1977 Netografia: Zagadnienia Społeczne ISSN 2353-7426, nr 2 (8) 2017, http://czasopismo.nwsp.pl/SK%C5%81AD%202(8)%202017%20Zagadnienia%20Spo%C5%82eczne%20w%205.pdf Uzpełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
- Albański, L. 2018, Zabawa edukacji przedszkolnej. Krakowska Państwowa Szkoła Wyższa, Jelenia Góra |
Uwagi
W cyklu 2022L:
2 pkt. ECTS Metody pracy: aktywizujące: praca w grupach, praca projektowa, burza mózgów, debata, podające (prezentacja, film) |
W cyklu 2022Ln:
2 pkt. ECTS 30h ćwiczeń, godziny kontaktowe 30 h praca własna studenta, w zależności od założeń nauczyciela prowadzącego grupę |
W cyklu 2023L:
2 pkt. ECTS 30h ćwiczeń, godziny kontaktowe 30 h praca własna studenta Metody uczenia: Kryteria oceniania: Stopień wykonania zadań będzie warunkował ocenę końcową |
W cyklu 2023Ln:
20h- godziny kontaktowe |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: