Metodyka edukacji technicznej w przedszkolu i klasach I-III PW-5F-MET
- http://dzieciecafizyka.pl/ (w cyklu 2022L)
- http://dzieciecafizyka.pl/ (w cyklu 2022Ln)
- http://dzieciecafizyka.pl/ (w cyklu 2023L)
- http://dzieciecafizyka.pl/ (w cyklu 2023Ln)
- http://dzieciecafizyka.pl/ (w cyklu 2024L)
- http://dzieciecafizyka.pl/ (w cyklu 2024Ln)
TREŚCI PROGRAMOWE
Inicjacja techniczna dziecka. Etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka (ucznia). Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne oraz zadania wytwórcze.
Kształtowanie umiejętności technicznych dzieci (uczniów) w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej. Uwzględnianie różnic indywidualnych w projektowaniu działań z zakresu edukacji technicznej dla dzieci i uczniów. Dobieranie zabaw i zajęć manipulacyjnych i konstrukcyjnych do potrzeb i możliwości dzieci/uczniów. Motywowanie dzieci/uczniów do wykonywania zadań z zakresu edukacji technicznej.
W cyklu 2022L:
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie. |
W cyklu 2022Ln:
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie. |
W cyklu 2023L:
Blok 1. Cele, treści i zadania edukacji technicznej. |
W cyklu 2023Ln:
Blok 1. Cele, treści i zadania edukacji technicznej. |
W cyklu 2024L:
Blok 1. Cele, treści i zadania edukacji technicznej. |
W cyklu 2024Ln:
Blok 1. Cele, treści i zadania edukacji technicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka lub ucznia klas I-III.
Zna i rozumie ideę inicjacji technicznej dziecka lub ucznia edukacji wczesnoszkolnej.
Zna zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne oraz zadania wytwórcze; metody projektowania zajęć technicznych w przedszkolu i szkole.
Zna i rozumie potrzebę kształtowania umiejętności technicznych dzieci lub uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zaprojektować sekwencję działań technicznych dziecka lub ucznia.
Potrafi uwzględnić różnice indywidualne w projektowaniu działań dzieci i uczniów.
Potrafi dobrać zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne do możliwości dzieci lub uczniów.
Potrafi zachęcić dzieci i uczniów do analizowania prostych rozwiązań technicznych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do działania na rzecz rozwoju zainteresowań technicznych dzieci lub uczniów.
Jest gotowy/gotowa do walki ze stereotypami dotyczącymi płci i umiejętności technicznych dzieci w przedszkolu i uczniów klas I-III.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, szkice autorskie, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, zabawy zespołowe, realizacje praktyczno-techniczne. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zajęć w przedszkolu. Forma zaliczenia: wypowiedź ustna , zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, szkice autorskie, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, zabawy zespołowe, realizacje praktyczno-techniczne. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Forma zaliczenia: wypowiedź ustna , zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), wykonanie nagrania stanowiącego formę materiału edukacyjnego promującego edukację techniczną, Warunki merytoryczne zaliczenia: wykonanie zadania zaliczającego przedmiot wymaga najpierw spełnienia wymogów obecności i aktywności (realizacji zadań przedmiotowych). Forma zaliczenia: przygotowanie materiału edukacyjnego dla przyszłych nauczycieli (jest to jednocześnie promocja treści edukacyjnych w środowisku nauczycielskim). Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), wykonanie nagrania stanowiącego formę materiału edukacyjnego promującego edukację techniczną. Forma zaliczenia: przygotowanie materiału edukacyjnego dla przyszłych nauczycieli (jest to jednocześnie promocja treści edukacyjnych w środowisku nauczycielskim). Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), wykonanie nagrania stanowiącego formę materiału edukacyjnego promującego edukację techniczną, Warunki merytoryczne zaliczenia: wykonanie zadania zaliczającego przedmiot wymaga najpierw spełnienia wymogów obecności i aktywności (realizacji zadań przedmiotowych). Forma zaliczenia: przygotowanie materiału edukacyjnego dla przyszłych nauczycieli (jest to jednocześnie promocja treści edukacyjnych w środowisku nauczycielskim). Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Ln:
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), wykonanie nagrania stanowiącego formę materiału edukacyjnego promującego edukację techniczną. Forma zaliczenia: przygotowanie materiału edukacyjnego dla przyszłych nauczycieli (jest to jednocześnie promocja treści edukacyjnych w środowisku nauczycielskim). Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: