Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III PW-5F-MES
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć dydaktycznych w zakresie edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej. Stwarzanie warunków do zajęć badawczych, organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom samodzielną eksplorację. Projektowanie eksperymentów z zakresu wiedzy przyrodniczej na poziomie przedszkola lub klas I-III i analizowanie ich przebiegu.
Dostrzeganie i komentowanie podstawowych praw fizyki zachodzących w otoczeniu dziecka lub ucznia. Sposoby kształtowania przedsiębiorczości u dzieci (uczniów).
W cyklu 2022Z:
1. Wprowadzenie do przedmiotu przydział zadań na poszczególne ćwiczenia |
W cyklu 2022Zn:
Zagadnienie edukacji przyrodniczej jest ważne w aspekcie rozwoju społecznego. Każdy organizm żyjący w ekosystemie wpływa na stan środowiska. Zakres tematyczny: 1. Podstawowe zagadnienia dotyczące metodyki edukacji. |
W cyklu 2023Z:
Wprowadzenie do przedmiotu przydział zadań na poszczególne ćwiczenia |
W cyklu 2023Zn:
W ramach przedmiotu: Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zjawiskami przyrodniczymi, na podstawie których będą praktykować zastosowanie wybranych metod i technik dydaktycznych, dopasowanych do odbiorcy: dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2024Z:
To jest zakres nie kolejność zajęć: |
W cyklu 2024Zn:
1. Powtórzenie podstawowej wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym (ekosystem, kryzys środowiskowy, katastrofy środowiskowe) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć dydaktycznych w zakresie edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej.
Zna i rozumie znaczenie stwarzania warunków do zajęć badawczych i eksperymentów, organizowania sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom i uczniom samodzielną eksplorację.
Zna i rozumie sposoby kształtowania przedsiębiorczości u dzieci lub uczniów klas I-III.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zaprojektować eksperyment z zakresu wiedzy przyrodniczej na poziomie przedszkola lub klas I-III.
Potrafi dostrzec i skomentować podstawowe prawa fizyki zachodzące w otoczeniu dziecka lub ucznia.
Potrafi wykonać proste doświadczenie za pomocą przedmiotów codziennego użytku i przeanalizować jego przebieg z dziećmi w przedszkolu lub uczniami klas I-III.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do rozbudzania szacunku dla myślenia naukowego u dzieci w przedszkolu i uczniów klas I-III.
Jest gotowy/gotowa do budzenia i podtrzymywania w dzieciach i uczniach ciekawości odkrywcy.
Kryteria oceniania
Literatura
W cyklu 2022Z:
- Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Kruszko K., Kształtowanie pojęć w toku nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego w kl. I-III, „Życie Szkoły” 1997, nr 10 Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Wyd. UMCS, Lublin 2009 Kruszko K.: Kształtowanie pojęć w toku nauczania środowiska społ.-przyr. w kl. I-III. „Życie Szkoły” 1997, nr 10 Kruszko K.: Wpływ doświadczeń i eksperym. na rozumienie przez dzieci zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie. „Życie Szkoły” 1988, nr 4. Kruszko K.: Wprowadzanie uczniów w zagadnienie pracy człowieka. „Życie Szkoły” 1999, nr 3. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023Z:
- Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody |
W cyklu 2023Zn:
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE Wilken H. ; [tł. z niem. Edyta Panek, Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody : edukacja ekologiczna w przedszkolu i szkole podstawowej : zabawy, pomysły i projekty, Kielce : "Jedność", 2004. |
W cyklu 2024Z:
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, |
W cyklu 2024Zn:
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE Wilken H. ; [tł. z niem. Edyta Panek, Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody : edukacja ekologiczna w przedszkolu i szkole podstawowej : zabawy, pomysły i projekty, Kielce : "Jedność", 2004. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
3 pkt ECTS- 80-90h |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
3 pkt ECTS- 80-90h |
W cyklu 2023Zn:
Sposób pomiarów efektów kształcenia: Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
3 pkt ECTS- 80-90h |
W cyklu 2024Zn:
Sposób pomiarów efektów kształcenia: Ćwiczenia: aktywność studenta podczas zajęć obecność na zajęciach, wykonanie projektu edukacyjnego przez studentów w grupie, egzamin. Metody kształcenia: -- aktywizujące: praca w grupach, debata, refleksja, metoda projektu. Nakład pracy studenta: 3 pkt ECTS- 80-90h 45 godzin kontaktowych 30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu 15 godzin przygotowanie się do egzaminu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: