Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III PW-5F-MEP
Inicjacja plastyczna dziecka. Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka (ucznia). Sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka (ucznia). Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej. Metody i techniki diagnozowania dziecka (ucznia) w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze. Działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych.
W cyklu 2022L:
1. Etapy rozwoju rysunku dziecka i ich charakterystyka, pierwsze aktywności plastyczne dziecka/ucznia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. |
W cyklu 2022Ln:
1. Etapy rozwoju rysunku dziecka i ich charakterystyka, pierwsze aktywności plastyczne dziecka/ucznia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. 2. Okresy i wybrane kierunki w sztuce. Analiza dzieła sztuki. Opis wybranych dzieł sztuki. 3. Analiza rysunku dziecka. 4. Metody nauczania plastyki w przedszkolu i klasach i-III szkoły podstawowej. Wprowadzenie teoretyczne, prezentacja materiałów poglądowych i technik plastycznych. 5. Formy działań plastycznych. Poznanie i wykonanie prac w technikach plastycznych: rysunek (narzędzia dające kreskę), malarstwo (pastele, batik, akwarela, farby akrylowe i plakatowe), grafika (frotaż, kalkografia, szablon, stempel, monotypia), rzeźba (ceramika, masy plastyczne), filcowanie na mokro i sucho, elementy sensoplastyki, recykling, prace z wykorzystaniem materiałów pozyskanych z natury (liście, kora, itp.), multimedia. Wprowadzenie ciekawych technik plastycznych oddziałowujących na wiele zmysłów. Działania w terenie (obserwacja i prowadzenie zajęć w placówce oświatowej, performance, land art). 6. Aktywność twórcza dziecka, czym się przejawia oraz jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. Rodzaje aktywności twórczej. 7. Rozwijanie twórczej aktywności dzieci w przedszkolu i uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Łączenie innych dziedzin sztuki 8. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Tworzenie konspektów zajęć. Organizacja warsztatu pracy. 9. Przejawy zdolności plastycznych u uczniów w wieku wczesnoszkolnym. Zestaw wybranych narzędzi diagnostycznych do identyfikacji zdolności twórczych uczniów w wieku wczesnoszkolnym. 10. Praca z uczniem zdolnym i aktywizowanie uczniów nie przejawiających chęci do aktywności plastycznej. |
W cyklu 2023L:
1. Etapy rozwoju rysunku dziecka i ich charakterystyka, pierwsze aktywności plastyczne dziecka/ucznia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. |
W cyklu 2023Ln:
1. Etapy rozwoju rysunku dziecka i ich charakterystyka, pierwsze aktywności plastyczne dziecka/ucznia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. |
W cyklu 2024L:
1. Etapy rozwoju rysunku dziecka i ich charakterystyka, pierwsze aktywności plastyczne dziecka/ucznia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. |
W cyklu 2024Ln:
1. Etapy rozwoju rysunku dziecka i ich charakterystyka, pierwsze aktywności plastyczne dziecka/ucznia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka w przedszkolu lub ucznia klas I-III.
Zna i rozumie sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka w przedszkolu lub ucznia klas I-III.
Zna i rozumie zasady projektowania zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej.
Zna i rozumie metody i techniki diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zachęcić dziecko lub ucznia klas I-III do twórczej aktywności w obszarze działań plastycznych.
Potrafi zaprojektować zajęcia inspirujące dzieci lub uczniów edukacji wczesnoszkolnej do działań twórczych.
Potrafi zachęcić dzieci lub uczniów klas I-III do zainteresowania się dziełem plastycznym.
Potrafi diagnozować poziom zdolności plastycznych dziecka lub ucznia klas I-III.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do działania na rzecz upowszechnienia sztuk pięknych wśród dzieci w przedszkolu i uczniów klas I-III.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura: 1. S. Popek (1987) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Lublin Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. |
W cyklu 2023L:
Literatura: 1. S. Popek (1987) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Lublin Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura: 1. S. Popek (1987) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Lublin Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Literatura: 1. S. Popek (1987) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Lublin Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura: 1. S. Popek (1987) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Lublin Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, burza mózgów, metoda projektów. |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, burza mózgów, metoda projektów. |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, burza mózgów, metoda projektów. |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, burza mózgów, metoda projektów. |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, burza mózgów, metoda projektów. |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, burza mózgów, metoda projektów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: