Małe dziecko w cyberprzestrzeni PW-5F-MDC
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia i koncepcje dotyczące mediów cyfrowych i cyberprzestrzeni. Szanse i zagrożenia wynikające z korzystania przez dzieci z mediów cyfrowych i przebywania w świecie wirtualnym. Zasady bezpiecznego poruszania się w cyberprzestrzeni i rozpoznawania ewentualnych zagrożeń.
W cyklu 2022L:
Bloki tematyczne 1. Cyberprzestrzeń i jej cechy. Teoretyczne i empiryczne uwarunkowania zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią, klasyfikacja zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią, teoretyczne podstawy profilaktyki zachowań problemowych, klasyfikacja poziomów profilaktycznych, diagnoza e-uzależnień dzieci oraz podstawy pracy terapeutycznej. |
W cyklu 2022Ln:
Bloki tematyczne 1. Cyberprzestrzeń i jej cechy. Teoretyczne i empiryczne uwarunkowania zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią, klasyfikacja zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią, teoretyczne podstawy profilaktyki zachowań problemowych, klasyfikacja poziomów profilaktycznych, diagnoza e-uzależnień dzieci oraz podstawy pracy terapeutycznej. |
W cyklu 2023L:
Bloki tematyczne: |
W cyklu 2023Ln:
Bloki tematyczne Bloki tematyczne: |
W cyklu 2024Ln:
Bloki tematyczne Bloki tematyczne: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy cyberprzestrzeni jako jednej z przestrzeni współczesnej egzystencji dziecka; funkcje edukacji z zakresu technologii informacyjnych w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek; typy i rolę ideologii w życiu społecznym i kształtowaniu cyberprzestrzeni; opis, charakterystykę, specyfikę, ulokowanie społeczne, możliwości i blokady rozwojowe różnych grup społecznych w kontekście korzystania z cyberprzestrzeni lub wykluczenia cyfrowego; elementy socjologii edukacji z uwzględnieniem społecznych zysków i strat z życia w świecie wirtualnym.
Umiejętności
Student /studentka potrafi interpretować działalność nauczycieli w kontekście jej prowadzenia z wykorzystaniem technik informacyjnych, prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie poparte rozbudowaną wiedzą teoretyczną na temat korzystania z cyberprzestrzeni w procesie wychowania i kształcenia w celu budowania świadomości i kompetencji dzieci i uczniów.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wiedzę pedagogiczną dotyczącą działalności pedagogicznej w świecie wirtualnym.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem, badanie w działaniu, Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
Warunki zaliczenia: |
W cyklu 2023L:
Metody pracy: Praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem, badanie w działaniu, Kryteria oceny projektu szkolenia: (25 pkt): Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody pracy: Praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem, badanie w działaniu, Kryteria zaliczenia (uszczegóowienie): Kryteria zaliczenia prezentacji wykonanej w programie MS Power Point i zaprezentowanej na zajęciach: Kryteria oceny projektu szkolenia: (25 pkt): Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Ln:
Metody pracy: Praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem, badanie w działaniu, Kryteria zaliczenia (uszczegóowienie): Kryteria zaliczenia prezentacji wykonanej w programie MS Power Point i zaprezentowanej na zajęciach: Kryteria oceny projektu szkolenia: (25 pkt): Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: