Metodologia badań pedagogicznych i analiza tekstu naukowego PW-5F-MBN
TREŚCI PROGRAMOWE
Specyfika badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Metody, techniki i narzędzia badawcze (konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych do badań na etapie wczesnej edukacji). Sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych. Podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego we wczesnej edukacji.
W cyklu 2022Z:
- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej; |
W cyklu 2022Zn:
Specyfika badań w pedagogice. Metody, techniki i narzędzia badawcze (konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych do badań na etapie wczesnej edukacji. Sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych. Podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego we wczesnej edukacji. Analiza naukowych tekstów empirycznych. |
W cyklu 2023Z:
- Metoda naukowa w edukacji |
W cyklu 2023Zn:
- Metoda naukowa w edukacji |
W cyklu 2024Zn:
Przedmiot koncentruje się na kształtowaniu umiejętności prowadzenia badań społecznych i edukacyjnych, obejmując metody ilościowe i jakościowe oraz ich zastosowanie w praktyce. Studenci zdobywają wiedzę na temat poszczególnych etapów procesu badawczego, metod, technik i narzędzi badawczych, takich jak konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych, testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji i narzędzi socjometrycznych, zwłaszcza w badaniach dotyczących wczesnej edukacji. Omawiane są sposoby prezentacji wyników badań oraz zasady przygotowywania różnych form tekstów naukowych. Kurs kładzie nacisk na poznanie metodologicznych i kulturowych podstaw badań, paradygmatów badawczych oraz strategii stosowanych w badaniach społecznych i edukacyjnych. Studenci uczą się rozpoznawania i stosowania kryteriów jakości badań, takich jak trafność, rzetelność, reprezentatywność, oraz zasad triangulacji metod badawczych i źródeł danych. Zajęcia obejmują również praktyczne aspekty redagowania tekstów naukowych, w tym wybór pola badawczego, analizę i selekcję literatury, opracowanie struktury argumentacji i interpretację wyników. Studenci nabywają umiejętności przygotowania prac dyplomowych oraz poznają zasady etyczne obowiązujące w badaniach i pisaniu prac naukowych. |
W cyklu 2024Z:
Specyfika badań ilościowych i jakościowych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej; |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych; koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych, nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań, znaczenie i sposób budowania teorii w badaniach naukowych; potrafi dokonać analizy tekstu naukowego.
Zna i rozumie rolę jakości i rzetelności badań naukowych, różne kryteria jakości badań naukowych, w tym: reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulacja perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródeł danych, możliwość uogólnienia i transferu rezultatów badawczych.
Zna i rozumie cechy, styl i redagowanie tekstów naukowych, cel i strukturę pracy dyplomowej; wybór pola badawczego w kontekście wiedzy osobistej i naukowej, technikę pracy naukowej, dobór i selekcję literatury, formy analizy materiałów źródłowych, formy prezentacji wyników badań i doniesień naukowych z literatury, ocenę i krytykę dostępnych źródeł teoretycznych, umiejętność wywodu i siłę argumentacji, problemy etyczne w pisaniu pracy magisterskiej.
Zna i rozumie metodologię prowadzenia badań naukowych; zastosowanie wiedzy i umiejętności metodologicznych we własnym projekcie badawczym, w tym: wybór strategii badawczej, sformułowanie celu i przedmiotu badań, opracowanie metod i techniki badań, sformułowanie problematyki badań, przygotowanie narzędzi badawczych, dobór próby badawczej, teren i przebieg badań; zasady prowadzenia badań empirycznych; sposoby analizy wyników badań; sposoby prezentacji wyników badań oraz proces wnioskowania.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zaprojektować proces badań; umiejętnie dobrać narzędzia badawcze.
Potrafi krytycznie przeanalizować raport z badań.
Potrafi dobrać literaturę i materiały źródłowe adekwatne do problemu pracy dyplomowej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań.
Jest gotowy/gotowa do przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2022Zn:
J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 |
W cyklu 2023Z:
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jemielniak, D., & PWN, W. N. (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2023Zn:
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jemielniak, D., & PWN, W. N. (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Literatura uzupełniająca: Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura uzupełniająca: Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Borowska-Beszta, B. (2005). Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych) – szkice metodologiczne. Kraków. Ciechowska, M., & Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2009). Metody badań jakościowych (t. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hammersley, M., & Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka. Jemielniak, D., & Wydawnictwo Naukowe PWN (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin. Lichtman, M. (2006). Qualitative research in education: A user’s guide. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rapley, T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Rubacha, K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych. W: Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (Red.), Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki (ss. 234-256). Warszawa: PWN. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych (M. Głowacka-Grajper & J. Ostrowska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Urbaniak-Zając, D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. W: Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (Red.), Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki (ss. 345-367). Warszawa: PWN. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Stosowane metody kształcenia: |
W cyklu 2022Zn:
Nakład pracy: 30 h kontaktowych 20 h przygotowanie się do testu 40 h przygotowanie projektu końcowego |
W cyklu 2023Z:
Warunek zaliczenia na ocenę i sposób oceniania efektów kształcenia podany będzie przez osoby prowadzące konkretne grupy ćwiczeniowe. |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2024Zn:
Elementy wykładowe Nakład pracy osoby studiującej: Godziny kontaktowe: 15 h |
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: