Konstruowanie programów wspierania rozwoju dzieci w przedszkolu PW-5F-KWP
TREŚCI PROGRAMOWE
Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu. Projektowanie i prowadzenie działań pedagogicznych, rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień każdego dziecka, a także planowanie, realizacja i ocena spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym.
W cyklu 2022Z:
Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania programów rozwijania kompetencji i wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. |
W cyklu 2022Zn:
Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił: W ramach zaliczenia przedmiotu do zadań Studenta należy: W ramach ćwiczeń realizowane są BLOKI: |
W cyklu 2023Z:
Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania programów rozwijania kompetencji i wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. W ramach ćwiczeń realizowane są bloki tematyczne: BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa BLOK 2:Wybrane programy wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym – prezentacja grupowa, krytyczna analiza BLOK 3: Samodzielne projektowanie programu wychowania przedszkolnego |
W cyklu 2023Zn:
Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Projektowanie spersonalizowanych strategii |
W cyklu 2024Z:
Bloki tematyczne: treści kształcenia 1. Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu w świetle prawa oświatowego. |
W cyklu 2024Zn:
Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił: W ramach zaliczenia przedmiotu do zadań Studenta należy: W ramach ćwiczeń realizowane są BLOKI: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie zasady projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu konstruowania programów wspierania rozwoju dziecka w przedszkolu; rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania.
Umiejętności
Student/-ka potrafi budować programy wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój.
Potrafi konstruować programy wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego.
Potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów wspomagania rozwoju nastawieniem na integralny rozwój dziecka.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci i podejmowane działania pedagogiczne, konstruując programy wspomagania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.
Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; |
W cyklu 2022Zn:
Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie pracy zaliczającej przedmiot - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2023Zn:
Nakład pracy Studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; |
W cyklu 2024Zn:
Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: