Konstruowanie programów wspierania rozwoju dzieci w klasach I-III PW-5F-KWK
TREŚCI PROGRAMOWE
Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w szkole (klasach I-III). Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w klasach I-III. Projektowanie i prowadzenie działań pedagogicznych, rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień każdego ucznia, a także planowanie, realizacja i ocena spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania uczniów w młodszym wieku szkolnym.
W cyklu 2023L:
Treści programowe: - Omówienie zasad tworzenia indywidualnych programów wspierania rozwoju dzieci w klasach I-III. |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI KSZTAŁCENIA: • Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w szkole i poza szkołą (w klasach I-III). Organizacyjne formy pracy.3h |
W cyklu 2024Z:
Ćwiczenia z przedmiotu „ Konstruowanie programów wspierania rozwoju dzieci w klasach I-III” obejmują zagadnienia dotyczące kształcenia w zakresie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w klasach I-III edukacji wczesnoszkolnej oraz dotyczą projektowania spersonalizowanych programów wspierania rozwoju dziecka. W związku z w/w konstruowania strategii i działań pedagogicznych, rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień każdego ucznia oraz planowanie i realizacja, a także ocena projektów programów wspierania rozwoju uczniów w młodszym wieku szkolnym. TREŚCI KSZTAŁCENIA: • Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w szkole i poza szkołą (w klasach I-III). Organizacyjne formy pracy.3h |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie zasady projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w szkole podstawowej (klasach I-III); konstruowania programów wspierania rozwoju ucznia w młodszym wieku szkolnym; rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień uczniów, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
Umiejętności
Student /studentka potrafi budować programy wspomagania rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój.
Student /studentka potrafi konstruować programy wspomagania rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego.
Student /studentka potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów wspomagania rozwoju nastawieniem na integralny rozwój ucznia w klasach I-III.
Student /studentka potrafi organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie; identyfikować spontaniczne zachowania uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia klas I-III oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji.
Literatura
W cyklu 2023L:
Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie „Żak”. Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania i Konstruowania Indywidualnych Programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Skrypt. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Marcinkowska, B. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki. Warszawa: APS. Olechowska A. (2001). Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli. Wyd. APS, Warszawa, Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA PODSTAWOWA Adamowicz M., M. Farnicka (red.), (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. INNY w ławce szkolnej. Toruń 2018, tom 2 |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA PODSTAWOWA Adamowicz M., M. Farnicka (red.), (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. INNY w ławce szkolnej. Toruń 2018, tom 2 LITERATURA UZUPEŁNIAJACA |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, wyjaśnianie, burza mózgów, ćwiczenie, studium przypadku, film, praca w grupach Nakład pracy studenta |
W cyklu 2023Ln:
Godziny kontaktowe: 10h Ocena niedostateczna 2,0 Zakres ocen 3,0-3,5 Zakres ocen 4,0-4,5 Ocena bardzo dobra (5,0) |
W cyklu 2024Z:
Refleksyjna analiza treści ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami edukacyjnymi; Lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań - analiza krytyczna tekstów. Omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy. Nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: