Ewaluacja i ocena w wychowaniu przedszkolnym PW-5F-EOP
TREŚCI PROGRAMOWE
Specyfika oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu. Cele oceniania i ewaluacji w przedszkolu. Funkcje oceniania i ewaluacji w przedszkolu. Funkcje i rodzaje oceniania i ewaluacji w przedszkolu. Proces i konsekwencje oceniania w przedszkolu. Uczestnictwo dziecka w wieku przedszkolnym w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania w przedszkolu; system zapewnienia jakości pracy przedszkola.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Zn:
Przedszkole w polskim systemie edukacji. |
W cyklu 2023Z:
Specyfika oceniania procesu edukacyjnego w przedszkolu. |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
Specyfika oceniania procesu edukacyjnego w przedszkolu. |
W cyklu 2024Zn:
Specyfika oceniania procesu edukacyjnego w przedszkolu. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie podstawy teoretyczne oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu, w tym: cele, funkcje, rodzaje oceniania, proces i konsekwencje oceniania; uczestnictwo dziecka w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania; system zapewnienia jakości pracy przedszkola; proces ewaluacji w przedszkolu; metody i techniki ewaluacyjne.
Umiejętności
Student/-ka potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka w przedszkolu.
Potrafi wykorzystywać proces oceniania pracy dzieci w przedszkolu do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad własnym rozwojem.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej w celu ewaluacji procesu wychowawczego, opiekuńczego i edukacyjnego w przedszkolu.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
B. Marzec, Praca dydaktyczna przedszkola w kontekście programowym i realizacyjnym, Wyd. Naukowe WSB w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2017. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Ewaluacja jakości pracy nauczyciela / pod red. Ryszardy Cierzniewskiej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademia Bydgoska, 2003 Ewaluacja w procesie edukacyjnym / Jadwiga Sala // W : Nauczyciel : eseje i szkice pedeutologiczne / pod red. Kazimierza Waligórskiego. – Bydgoszcz : Wydaw. UKW, 2005 Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu / Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011 Literatura uzupełniająca: Ewaluacja w szkole/placówce : jak opracować koncepcję pracy? : praktyczne rozwiązania / Bożena Fronckiewicz, Anna Stefaniak. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011 Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011 |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Ewaluacja jakości pracy nauczyciela / pod red. Ryszardy Cierzniewskiej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademia Bydgoska, 2003 Ewaluacja w procesie edukacyjnym / Jadwiga Sala // W : Nauczyciel : eseje i szkice pedeutologiczne / pod red. Kazimierza Waligórskiego. – Bydgoszcz : Wydaw. UKW, 2005 Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu / Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011 Literatura uzupełniająca: Ewaluacja w szkole/placówce : jak opracować koncepcję pracy? : praktyczne rozwiązania / Bożena Fronckiewicz, Anna Stefaniak. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011 Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011 |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Ewaluacja jakości pracy nauczyciela / pod red. Ryszardy Cierzniewskiej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademia Bydgoska, 2003 Ewaluacja w procesie edukacyjnym / Jadwiga Sala // W : Nauczyciel : eseje i szkice pedeutologiczne / pod red. Kazimierza Waligórskiego. – Bydgoszcz : Wydaw. UKW, 2005 Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu / Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011 Literatura uzupełniająca: Ewaluacja w szkole/placówce : jak opracować koncepcję pracy? : praktyczne rozwiązania / Bożena Fronckiewicz, Anna Stefaniak. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011 Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
metody asymilacji wiedzy ECTS 2: udział w zajęciach 15 h |
W cyklu 2022Zn:
Metody: |
W cyklu 2023Z:
metody asymilacji wiedzy ECTS 2: udział w zajęciach 15 h przygotowanie do zajęć 15h przygotowanie do zaliczenia 20 h |
W cyklu 2023Zn:
metody asymilacji wiedzy ECTS 2: udział w zajęciach 12 h |
W cyklu 2024Z:
metody asymilacji wiedzy ECTS 2: udział w zajęciach 15 h przygotowanie do zajęć 15h przygotowanie do zaliczenia 20 h |
W cyklu 2024Zn:
metody asymilacji wiedzy ECTS 2: udział w zajęciach 12 h przygotowanie do zajęć 20h przygotowanie do zaliczenia 20 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: