Emisja głosu dla nauczycieli (jako element BHP w zawodzie) PW-5F-EGN
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawowe zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji. Ćwiczenia oddechowo-emisyjne, usprawniające aparat mowy, analiza predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.
W cyklu 2020L:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2021L:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2021Ln:
Treści poruszane na zajęciach: |
W cyklu 2022L:
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2022Ln:
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2023L:
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2023Ln:
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2024L:
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2024Ln:
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Treści ćwiczeń: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie zasady emisji głosu jako elementu bezpieczeństwa i higieny pracy w zawodzie nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi skutecznie stosować zasady emisji głosu w czasie wypowiadania się podczas zajęć z dziećmi i uczniami.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotów/gotowa do dbania o higienę głosu i kulturę wypowiedzi.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo.
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)
6. godz. w kontakcie bezpośrednim
4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów
10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym
5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia:
Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012
Streżyński J., Jagiełłowicz A.B., Walczak-Deleżyńska M., Siła Twojego głosu, t.
1, Wrocław 2018.
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995.
Szymański P.A., Wybrane zagadnienia emisji głosu w pracy pedagoga, Zamojskie
Studia i Materiały, 2011/nr 1, s.101-108, Wyższa Szkoła Zarządzania i Admini-
stracji w Zamościu.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu,
Kraków 2003.
Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.
Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (Ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997.
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa
2007.
Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.
W cyklu 2020L:
Literatura |
W cyklu 2020Ln:
Literatura |
W cyklu 2021L:
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000. |
W cyklu 2021Ln:
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S. (1995). Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S. (1995). Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S. (1995). Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). linki do zespołów na poziomie grup |
W cyklu 2020Ln:
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). linki do zespołów na poziomie grup |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący, |
W cyklu 2021Ln:
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. Godziny kontaktowe: 15 godzin ECTS: 2 pkt. |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: