Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka PW-5F-BPR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Rozwój osobniczy człowieka. Medyczne uwarunkowania rozwoju organizmu. Czynniki rozwoju. Etapy rozwoju pre- i postnatalnego. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. Zdrowie - jego ochrona i promocja. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. Badania przesiewowe. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych.
W cyklu 2023Z:
Wprowadzenie do biomedycznego rozwoju człowieka. Definicje rozwoju. Klasyfikacje i prezentacje wybranych czynników wpływających na rozwój organizmu. Aparat ruchu; Aparat wegetatywny; Rozmnażanie; Regulacja i koordynacja nerwowo-hormonalna; Integralność fizjologiczna rozwoju organizmu; Odporność; Czynniki wywołujące chorobę, klasyfikacja, charakterystyka. Zaburzenia w rozwoju, wybrane zagadnienia. Etapowość rozwoju; Człowiek w środowisku. |
W cyklu 2023Ln:
Rozwój biologiczny człowieka. Charakterystyka rozwoju i jego etapowość. |
W cyklu 2024Z:
• Rozwój biologiczny człowieka, wybrane zagadnienia. Charakterystyka rozwoju i jego etapowość. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma wiedzę na temat biologicznych czynników wpływających na procesy wychowania i kształcenia; zna specyfikę rozwoju i funkcji poszczególnych układów i narządów, zna metody oceny rozwoju fizycznego istotne w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą; posiada wiedzę na temat rozwoju ontogenetycznego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju somatycznego, metod jego oceny oraz odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów; posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcji układów: nerwowego, krążenia, oddechowego, pokarmowego i odpornościowego oraz czynników środowiskowych zaburzających ich funkcje.
Ma wiedzę na temat profilaktyki, diagnostyki i leczenia wybranych chorób wrodzonych i cywilizacyjnych, istotną w kontekście działań pedagogicznych; posiada wiedzę z zakresu zdrowia publicznego dotyczącą zarówno kształtowania postaw prozdrowotnych, jak też profilaktyki pierwotnej i wtórnej zarówno wobec chorób wrodzonych, jak i cywilizacyjnych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk biologicznych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych; potrafi obserwować procesy rozwoju fizycznego uczniów; potrafi odróżniać choroby wrodzone od chorób nabytych, identyfikować zagrożenia zdrowotne.
Potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń dla życia i zdrowia uczniów.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu nauk biologicznych, rozumie jej znaczenie w kontekście własnej pracy pedagogicznej.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Bal J. (red.) 2023, Genetyka medyczna i molekularna. Wyd. II, PWN Warszawa |
W cyklu 2023Ln:
-Bal J. (red.) 2023, Genetyka medyczna i molekularna. Wyd. II, PWN Warszawa |
W cyklu 2024Z:
- Bal J. (red.) 2023, Genetyka medyczna i molekularna. Wyd. II, PWN Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
egzamin pisemny |
W cyklu 2023Ln:
1ECTS - 12h godziny kontaktowe |
W cyklu 2024Z:
egzamin pisemny |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: