Autorefleksja i samorozwój nauczyciela wczesnej edukacji PW-5F-ASN
TREŚCI PROGRAMOWE
Sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój. Indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami. Stres i zarządzanie stresem. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Trening komunikacyjny. Umiejętności dokonywania autoanalizy sytuacji życiowej i zawodowej. Znajomość własnych sposobów usensowiania świata.
W cyklu 2022Z:
1.Przedstawienie oferty przedmiotu studiów i oczekiwanych efektów. Prezentacja literatury przedmiotu. Uwzględnienie oczekiwań i propozycji studentów w programie przedmiotu. Dyskusja na temat kategorii zawartych w tytule przedmiotu. Studenckie rozumienie autorefleksji i samorozwoju zawodowego i osobistego.Ustalenie sposobu pracy na ćwiczeniach i formy ich zaliczenia. 2.Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie. Budowanie swoich zasobów i kompetencji w czasie studiów i w czasie pracy zawodowej. Tożsamość zawodowa i profesjonalizm nauczycielski. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów, samorozwój a satysfakcja z pracy, autorytet i jakość efektów wychowawczych. Standaryzowane i nauczycielskie narzędzia i sposoby samoopisu własnych kompetencji. 3.Model transformatywnego intelektualisty, koncepcja aktywnych badawczo środowisk kształcących, rozwijanie kompetencji koncentracji na uczeniu się w odniesieniu do wartości i norm. "Pedagogika martwej myszy" jako metafora codziennej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną. Otwartość na zmianę, wykorzystanie teorii w praktyce, dokumentacja pedagogiczna i badania w działaniu. Dezintegracja pozytywna w teorii i praktyce własnego rozwoju. "Nauczyciel roku" i jego sylwetka/sylwetki zawodowe. 4.Współpraca z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Od sporadycznej współpracy do partycypacji różnych podmiotów. Dyskurs i jego rola w postrzeganiu innych aktorów społecznych. Rozpoznawanie i wykorzystanie zasobów środowiska na rzecz wzmocnienia środowiska ucznia się i rozwoju własnego i dzieci. Współpraca z wybranymi organizacjami i organizacjami środowiska lokalnego. Przegląd zasobów internetowych wybranych środowisk lokalnych i instytucji wspierających edukację. 5.Stres zawodowy i jego determinanty. Źródła stresu zawodowego. Konsekwencje stresu w miejscu pracy. Indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem a osobowość. Koncepcja resilience radzenie sobie ze stresem Style radzenia sobie ze stresem a podmiotowość i twórczość w praktyce pedagogicznej nauczyciela. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Profilaktyka wypalenia zawodowego. 6.Podsumowanie zajęć - czego się nauczyłam/nauczyłyśmy się. Refleksja nad rozwojem wiedzy i kompetencji. Umiejętności uczenia się, poszukiwania wsparcia i budowania zespołu (dla wybranego celu, na podstawie nabytych doświadczeń). |
W cyklu 2022Ln:
1.Przedstawienie oferty przedmiotu studiów i oczekiwanych efektów. Prezentacja literatury przedmiotu. Uwzględnienie oczekiwań i propozycji studentów w programie przedmiotu. Dyskusja na temat kategorii zawartych w tytule przedmiotu. Studenckie rozumienie autorefleksji i samorozwoju zawodowego i osobistego..Ustalenie sposobu pracy na ćwiczeniach i formy ich zaliczenia. 2.Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie. Budowanie swoich zasobów i kompetencji w czasie studiów i w czasie pracy zawodowej. Tożsamość zawodowa i profesjonalizm nauczycielski. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów, samorozwój a satysfakcja z pracy, autorytet i jakość efektów wychowawczych. Standaryzowane i nauczycielskie narzędzia i sposoby samoopisu własnych kompetencji. 3.Model transformatywnego intelektualisty, koncepcja aktywnych badawczo środowisk kształcących, rozwijanie kompetencji koncentracji na uczeniu się w odniesieniu do wartości i norm. "Pedagogika martwej myszy" jako metafora codziennej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną. Otwartość na zmianę, wykorzystanie teorii w praktyce, dokumentacja pedagogiczna i badania w działaniu. Dezintegracja pozytywna w teorii i praktyce własnego rozwoju. "Nauczyciel roku" i jego sylwetka/sylwetki zawodowe. 4.Współpraca z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Od sporadycznej współpracy do partycypacji różnych podmiotów. Dyskurs i jego rola w postrzeganiu innych aktorów społecznych. Rozpoznawanie i wykorzystanie zasobów środowiska na rzecz wzmocnienia środowiska ucznia sie i rozwoju własnego i dzieci. Współpraca z wybranymi organizacjami i organizacjami środowiska lokalnego. Przegląd zasobów internetowych wybranych środowisk lokalnych i instytucji wspierających edukację. 5.Stres zawodowy i jego determinanty. Źródła stresu zawodowego. Konsekwencje stresu w miejscu pracy. Indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem a osobowość. Koncepcja resilience radzenie sobie ze stresem Style radzenia sobie ze stresem a podmiotowość i twórczość w praktyce pedagogicznej nauczyciela. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Profilaktyka wypalenia zawodowego. 6.Podsumowanie zajęć - czego się nauczyłam/nauczyłyśmy się. Refleksja nad rozwojem wiedzy i kompetencji. Umiejętności uczenia się, poszukiwania wsparcia i budowania zespołu (dla wybranego celu, na podstawie nabytych doświadczeń). |
W cyklu 2023Z:
Treści programowe ćwiczeń |
W cyklu 2023Ln:
1. Autorefleksja i samorozwój - znaczenie dla rozwoju w kontekście zawodowym i osobistym. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów. |
W cyklu 2024Z:
Przedstawienie oferty przedmiotu studiów i oczekiwanych efektów. Prezentacja literatury przedmiotu. Aktualnej i planowane zmiany oświatowe. Studenckie propozycje uszczegółowienia treści przedmiotu. Dyskusja na temat kategorii zawartych w tytule przedmiotu. Studenckie rozumienie autorefleksji i samorozwoju zawodowego i osobistego. Ustalenie sposobu pracy na ćwiczeniach i formy ich zaliczenia. |
W cyklu 2024Ln:
1. Autorefleksja i samorozwój - znaczenie dla rozwoju w kontekście zawodowym i osobistym. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie znaczenie autorefleksji i samorozwoju; zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego; trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi; metody przezwyciężania barier komunikacyjnych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii.
Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego, a także samorozwoju.
Kompetencje społeczne
Student/-ka są gotowi do autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym.
Jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do autorefleksji.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Czasopisma (wybrana problematyka): |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Czasopisma (wybrana problematyka): |
W cyklu 2023Z:
• Adamek I. Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" (wybrane zagadnienia). Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" Literatura dodatkowa. |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
• Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (we współpracy z M. Krasuską-Betiuk i Agnieszką Olechowską) (2017). Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Czasopisma (wybrana problematyka): |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne. Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2022Ln:
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI |
W cyklu 2023Ln:
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. |
W cyklu 2024Z:
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Studenci i studentki na bieżąco, będą otrzymywać wraz z udostępnionymi materiałami i literaturą, zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student i studentka będą zobowiązani do przygotowania własnego planu rozwoju zawodowego. |
W cyklu 2024Ln:
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: