Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania PW-5F-AKW
TREŚCI PROGRAMOWE
Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania. Podstawowy słownik pojęć i terminów antropologicznych. Badanie kultury - metody badań antropologicznych, przykłady klasycznych współczesnych badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Rodzina - małżeństwo – pokrewieństwo - wychowanie. Erotyka, seksualność i prokreacja, wychowanie w wybranych kulturach i religiach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form "bycia razem". Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Globalizm i popkultura w perspektywie antropologicznej. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. Popkulturowe ramy tożsamości. Kicz. Antropologia wobec wyzwań współczesności. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury, a dylematy współczesnej edukacji.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”. Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości. Antropologia wobec wyzwań współczesności. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji. |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”. Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości. |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”. Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości. Antropologia wobec wyzwań współczesności. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji. |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”. Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości. |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej kultury.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotów doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
W cyklu 2020L:
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11). |
W cyklu 2020Ln:
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11). |
W cyklu 2021L:
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11). |
W cyklu 2021Ln:
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11). |
W cyklu 2022L:
Bielak A., Kobieta jako więzień konwencji. Kształtowanie etosu życiowego wobec współczesnych uwarunkowań i stereotypów, „Acta Humana” 6(1/2015). |
W cyklu 2022Ln:
Bielak A., Kobieta jako więzień konwencji. Kształtowanie etosu życiowego wobec współczesnych uwarunkowań i stereotypów, „Acta Humana” 6(1/2015). |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Zajęcia są realizowane w sposób "synchroniczny" za pomocą platformy MS Teams (link do zespołu znajduje się w sylabusach zajęć dla poszczególnych grup, w zakładce: Uwagi; do spotkania dołączamy przez kalendarz). |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 12; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Zajęcia są realizowane w sposób "synchroniczny" za pomocą platformy MS Teams (link do zespołu znajduje się w sylabusach zajęć dla poszczególnych grup, w zakładce: Uwagi; do spotkania dołączamy przez kalendarz). |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 12; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: