Alternatywne i innowacyjne kierunki w edukacji PW-5F-AIE
TREŚCI PROGRAMOWE
Innowacyjne ujęcia teoretyczne i praktyczne wychowania i kształcenia. Teoria i praktyka wychowania jako spotkania w dialogu. Teoria i praktyka wychowania do odpowiedzialnej wolności. Teoria i praktyka wychowania jako działania i współdziałania. Teoria i praktyka wychowania jako procesu emancypacji. Krytyczna teoria edukacji. Alternatywne wizje relacji wychowującej, roli wychowawcy i wychowanka, zadań i metod oddziaływań edukacyjnych.
W cyklu 2020L:
Treści szczegółowe: Szkoła alternatywna a innowacje pedagogiczne - wstępne ustalenia terminologiczne. WYMAGANIA |
W cyklu 2020Ln:
Weryfikacja efektów kształcenia: Punkty za aktywny udział w ćwiczeniach oraz wyniki Quizu pedagogicznego |
W cyklu 2021L:
Treści szczegółowe: Szkoła alternatywna a innowacje pedagogiczne - wstępne ustalenia terminologiczne. WYMAGANIA |
W cyklu 2021Ln:
Treści szczegółowe: Szkoła alternatywna a innowacje pedagogiczne - wstępne ustalenia terminologiczne. WYMAGANIA |
W cyklu 2022L:
1. Edukacja w perspektywie krytycznej. Teoria krytyczna. |
W cyklu 2022Ln:
1. Edukacja w perspektywie krytycznej. Teoria krytyczna. |
W cyklu 2023L:
1. Wprowadzenie. Edukacja w perspektywie krytycznej. Teoria krytyczna. |
W cyklu 2023Ln:
Wybrane elementy alternatywnej edukacji oraz praktyczne przykłady ich realizacji w Polsce i za granicą . Idea pedagogiki alternatywnej jako poszukiwanie niestandardowych rozwiązań indywidualnego i holistycznego podejścia do dziecka/ ucznia na podstawie nowoczesnej szkoły C. Freineta, pedagogiki Marii Montessori ora z pedagogiki planu daltońskiego . Edukacja w terenie ( outdoorowa)i jej charakterystyka. Rola i postawa nauczyciela w edukacji alternatywnej oraz znaczenie środowiska rodzinnego dla tego rodzaju edukacji. Relacyjność jako ważny element edukacji alternatywnej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie wybrane współczesne ujęcia teoretyczne i praktyczne wychowania i kształcenia; zagadnienie wychowania jako spotkania w dialogu; zagadnienie wychowania do odpowiedzialnej wolności; zagadnienie wychowania jako działania i współdziałania; zagadnienie wychowania jako naturalnego dojrzewania; krytyczna teoria edukacji.
Umiejętności
Student/-ka potrafi interpretować działalność nauczycieli w kontekstach jej prowadzenia z wykorzystaniem posiadanej wiedzy w zakresie pedagogiki i psychologii, charakteryzować swoistość działania pedagogicznego; prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie poparte rozbudowaną argumentacją teoretyczną.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotów nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza tekstów, praca własna pod kierunkiem nauczyciela.
kryteria oceniania I: stopień uwzględnienia charakterystycznych, swoistych cech danej koncepcji w scenariuszu i na plakacie
kryterium oceniania II: aktywność w dyskusji na zajęciach
Nakład pracy studenta (z zachowaniem założenia, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności)
liczba godzin kontaktowych: 12
liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć (lektura tekstów): 7
liczba godzin potrzebnych do przygotowania planu aktywności nurtu edukacji alternatywnej: 3
Literatura
Ocena wiedzy bazuje na:
1. zaangażowaniu w dyskusję i działaniach podejmowanych podczas zajęć;
2. liczbie punktów ( zdobytych za plan edukacyjny (scenariusz) związany z wybraną koncepcją pedagogiczną stworzony w zespole studenckim;
3. poziomie merytorycznym plakatu graficznego dotyczącego porównania 2 wybranych koncepcji edukacji alternatywnej.
Ocena umiejętności bazuje na:
1. jakości udziału w dyskusji i działaniach podczas zajęć;
2. poziomie merytorycznym plakatu dotyczącego edukacji alternatywnej;
3. liczbie punktów zdobytych za stworzony plan edukacyjny związany z wybraną koncepcją edukacji alternatywnej.
Ocena kompetencji społecznych bazuje na:
1. jakości uczestnictwa w dyskusji i działaniach podejmowanych podczas zajęć;
2. poziomie merytorycznym i prezentacji plakatu dotyczącego edukacji alternatywnej;
3. liczbie punktów zdobytych za stworzony plan sytuacji edukacyjnej według wybranej koncepcji edukacji alternatywnej
W cyklu 2020L:
PODSTAWOWA M. Figiel, Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001. UZUPEŁNIAJĄCA K. Baranowicz, Pedagogika alternatywna. Dylematy praktyki, Kraków 2000 linki do zespołów ćwiczeniowych na Teams: |
W cyklu 2020Ln:
M. Figiel, Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001. UZUPEŁNIAJĄCA K. Baranowicz, Pedagogika alternatywna. Dylematy praktyki, Kraków 2000 |
W cyklu 2021L:
PODSTAWOWA M. Figiel, Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001. UZUPEŁNIAJĄCA K. Baranowicz, Pedagogika alternatywna. Dylematy praktyki, Kraków 2000 linki do zespołów ćwiczeniowych na Teams: |
W cyklu 2021Ln:
PODSTAWOWA M. Figiel, Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001. UZUPEŁNIAJĄCA K. Baranowicz, Pedagogika alternatywna. Dylematy praktyki, Kraków 2000 |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: Kwerenda zasobów internetowych na temat innowacji w szkole. Zasady projektowania innowacji: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: Kwerenda zasobów internetowych na temat innowacji w szkole. Zasady projektowania innowacji: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: Zasoby internetowe na temat innowacji w szkole. Zasady projektowania innowacji: |
W cyklu 2023Ln:
Obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem pracy w grupach, dyskusji, analizy tekstów pisanych i wypowiadanych oraz materiałów filmowych. Prezentacja własnych projektów innowacji. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 15 (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
W cyklu 2020Ln:
Metody pracy: NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem pracy w grupach, dyskusji, analizy tekstów pisanych i wypowiadanych oraz materiałów filmowych. Prezentacja własnych projektów innowacji. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 15 (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem pracy w grupach, dyskusji, analizy tekstów pisanych i wypowiadanych oraz materiałów filmowych. Prezentacja własnych projektów innowacji. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 12 (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza tekstów, praca własna pod kierunkiem nauczyciela. Nakład pracy studenta (z zachowaniem założenia, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności) |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza tekstów, praca własna pod kierunkiem nauczyciela. Nakład pracy studenta (z zachowaniem założenia, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności) |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, plakaty, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza tekstów, praca własna pod kierunkiem nauczyciela. Nakład pracy studenta (z zachowaniem założenia, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności) |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza tekstów, praca własna pod kierunkiem nauczyciela. Nakład pracy studenta (z zachowaniem założenia, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: