Warsztat pracy asystenta rodziny PS-3S-WAR
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie asystenta rodziny. Podstawy prawne warunkujące wykonywanie tego zawodu. Warsztat pracy asystenta rodziny: pożądane cechy, wybrane metody pracy z rodziną, sposób komunikowania się z rodziną, tworzenie planu pracy i jego realizacji. Potencjalne trudności rodzin objętych asystenturą, przyczyny dysfunkcji w rodzinie i możliwości wsparcia, które oferuje asystent rodziny.
W cyklu 2024L:
Przedmiotem zajęć są najważniejsze kwestie dotyczące warsztatu pracy asystenta rodziny: - asystent rodziny w ujęciu definicyjnym, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie różne obszary problemowe dotyczące asystenta rodziny, podstaw jego działalności oraz warsztatu pracy, rozumie także występujące między nimi zależności oraz wyjaśniające je teorie; posiada wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw asystentury rodziny w Polsce;
zna zasady oraz normy prawne, etyczne i etykę zawodową asystenta rodziny;
Umiejętności
potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii uwzględniającej najistotniejsze teorie i wiedzę na temat zawodu asystenta rodziny i jego warsztatu; potrafi pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie oraz współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami, oraz instytucjami współpracującymi na co dzień z asystentem rodziny; umie planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole;
potrafi brać udział w debacie związanej z zagadnieniami dotyczącymi asystenta rodziny, omawianymi w ramach programu studiów, oceniać różne prezentowane stanowiska i o nich dyskutować;
Kompetencje społeczne
przestrzega zasad etyki zawodowej i w swojej działalności oczekuje tego samego wobec współpracujących podmiotów; prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów asystenta rodziny; dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne napotykane na drodze zawodowej;
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w oparciu o obecności, aktywny udział w warsztacie oraz przygotowanie scenariusza zajęć na wybrany temat.
Literatura
Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. M. Kornaszewska - Polak (red.), Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016,
Kornaszewska-Polak M., Aktualne wyzwania stojące przed asystentami rodzin (w) M. Kornaszewska-Polak (red.) Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016, s.129 -156,
Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011, s.13-163,
Krasiejko I., Metodytka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Śląsk 2012, s. 137-209,
Lizut J., Nyckowski A., Kompetencje asystenta rodziny (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s.57-67,
Wasilewska-Ostrowska K., Praca asystenta rodziny skoncentrowana na zasobach (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s. 95-104
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2011.149.887)
Uwagi
W cyklu 2024L:
Podczas zajęć wykorzystane zostaną następujące metody dydaktyczne: Punkty ECTS: 2 Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: