Superwizja w pracy socjalnej PS-3S-SUS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy socjalnej?
1.1. Przegląd znaczeń pojęcia superwizji.
1.2. Definiowanie superwizji pracy socjalnej.
1.3. Początki rozwoju superwizji pracy socjalnej.
1.4. Europejski kontekst rozwoju superwizji.
1.5. Stan superwizji pracy socjalnej w Polsce.
1.6. Korzyści płynące z superwizji.
1.7. Podobieństwa superwizji do pracy socjalnej.
1.8. Superwizja jako ochrona pracownika socjalnego przed stresem i wypaleniem zawodowym.
2. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji.
2.1. Problemy i sytuacje problemowe.
2.2. Procedura rozwiązywania problemów.
2.3. Heurystyki rozwiązywania problemów.
3. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji.
4. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych.
5. Kwestie etyczne w superwizji.
6. Warunki organizacji superwizji w placówce pomocy społecznej – sesja superwizyjna.
7. Prawne regulacje prowadzenia superwizji pracy socjalnej w Polsce.
W cyklu 2021Z:
WYKŁAD: WARSZTATY: |
W cyklu 2022Z:
WYKŁAD: WARSZTATY: |
W cyklu 2023Z:
WYKŁAD: ĆWICZENIA |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka rozumie kulturowe uwarunkowania procesów porozumiewania się interpersonalnego jako podstawy pracy socjalnej.
Posiada wiedzę na temat psychoedukacyjnych problemów występujących w praktyce pracy socjalnej.
Wie, na czym polega superwizja jako metoda ochrony pracownika socjalnego przed stresem i wypaleniem zawodowym.
Wie, jakie funkcje może realizować superwizja w pracy socjalnej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi rozpoznać potrzebę skorzystania z superwizji u siebie oraz u kolegów.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest krytyczny/-a wobec swojego funkcjonowania w zawodzie i otwarty na korzystanie z superwizji.
Kryteria oceniania
ZALICZENIE: zaliczenie z oceną, na którą składają się pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów oraz ocena za aktywność na zajęciach.
Na ćwiczeniach ocenie podlega: frekwencja, aktywność, przygotowanie i wykonanie zadań pogłębiających samoświadomość studenta;
Literatura
Literatura:
Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2014,
Henzler M., Doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), (2011), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011
Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html
Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.
Goldsmith J., Clone K., (2001), Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001.
Henderson P., Holloway J., Millar A., (2014), Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Wydawnictwo CRZL, Warszawa 2014.; file:///C:/Users/KATARZ~1/AppData/Local/Temp/28_Superwizja.pdf
Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020.
Leśniak-Berek E., (2015), Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015.
Stewart J. (red.) (2014), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2014.
W cyklu 2021Z:
Literatura: |
W cyklu 2022Z:
Literatura: |
W cyklu 2023Z:
Literatura: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Punkty ECTS - 3 ZALICZENIE: zaliczenie z oceną, na którą składają się pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów oraz ocena za aktywność na zajęciach. |
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Punkty ECTS - 3 ZALICZENIE: zaliczenie z oceną, na którą składają się pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów oraz ocena za aktywność na zajęciach. |
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Punkty ECTS - 3 ZALICZENIE: zaliczenie z oceną, na którą składają się pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów oraz ocena za aktywność na zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: