Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi PS-3S-PSZ
Treści programowe:
Zarys dziejów psychiatrii a praca socjalna.
Etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych.
Charakterystyka wybranych zaburzeń psychicznych:
- organiczne zaburzenia psychiczne;
- zaburzenia afektywne (jedno i dwubiegunowe);
- psychozy schizofreniczne;
- zaburzenia osobowości.
Formy i metody stosowane w leczeniu osób z zaburzeniami psychicznymi.
Organizacja psychiatrycznej opieki zdrowotnej.
Psychiatria środowiskowa.
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022L:
Treści programowe: 1. Rys historyczny - szaleństwo i choroba psychiczna dla ludzkości |
W cyklu 2023L:
Treści programowe: Wprowadzenie do pracy socjalnej z osobami z zaburzeniami psychicznymi Podstawy klasyfikacji zaburzeń psychicznych Krótka historia pracy socjalnej w kontekście zaburzeń psychicznych Znaczenie pracy socjalnej w opiece nad osobami z zaburzeniami psychicznymi Aktywizacja zawodowa osób z zaburzeniami psychicznymi Wyzwania i bariery związane z aktywizacją zawodową osób z zaburzeniami psychicznymi Programy wsparcia i integracji zawodowej Studia przypadków sukcesu i dobre praktyki Profilaktyka indywidualna i rodzinna w kontekście zaburzeń psychicznych Definicja profilaktyki indywidualnej i rodzinnej Znaczenie profilaktyki w kontekście zdrowia psychicznego Wskazówki dotyczące profilaktyki dla osób z ryzykiem wystąpienia zaburzeń psychicznych Strategie wsparcia dla rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi Programy i inicjatywy profilaktyczne skierowane do społeczności Studia przypadków i analiza efektywności działań profilaktycznych Formy, techniki i metody pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi Omówienie różnych podejść terapeutycznych w pracy socjalnej Techniki interwencji i wsparcia Studia przypadków i ćwiczenia praktyczne Aktywizacja społeczna osób z zaburzeniami psychicznymi Znaczenie aktywizacji społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi Metody i strategie aktywizacji społecznej Praktyczne podejścia do promocji samodzielności i integracji społecznej |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na temat istoty zaburzeń psychicznych (klasyfikacje, kryteria, patogeneza) oraz wiedzę o specyficznych właściwościach funkcjonowania społecznego osób z zaburzeniami psychicznymi.
Posiada wiedzę o założeniach i zakresie pracy socjalnej z osobami z zaburzeniami psychicznymi, a także wiedzę o systemach rehabilitacji tychże osób.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wskazać systemy rehabilitacji i terapii osób z zaburzeniami psychicznymi oraz potrafi realizować pracę socjalną na rzecz takich osób.
Kompetencje społeczne
Student/-ka posiada świadomość różnych aspektów pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi oraz dylematów etycznych związanych z własną pracą.
Kryteria oceniania
Napisanie kolokwium pisemnego - 12 pytań o charakterze otwartym
Zaliczenie otrzymuje osoba, która otrzymała 50% punktów + 1 punkt.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
D. L. Rosenhan, M. E. P. Seligman, E. F. Walker: Psychopatologia. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001.
P. Bronowski, H. Kaszyński, O. Maciejewska: Kryzys psychiczny. Odzyskiwanie zdrowia. Wsparcie społeczne. Praca socjalna. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca:
W. A. Brodniak: Choroba psychiczna w świadomości społecznej. Oficyna Naukowa, Warszawa 2000.
P. Bronowski: Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012.
R. Carson,J. Butcher, S. Mineka: Psychologia zaburzeń. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
K. Drat-Ruszczak, E. Drążkowska-Zielińska: Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica, Warszawa 2005.
A. Jakubik: Zaburzenia osobowości. PZWL, Warszawa 1999.
A. Jarkiewicz: Rekonstrukcja działań pracowników socjalnych z osobami zaburzonymi psychicznie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.
B. J. Kaplan, B. J. Sadok, V. A. Sadock: Psychiatria kliniczna. Wydawnictwo Medyczne Urban i Partner, Wrocław 2001.
H. Kaszyński: Praca socjalna z osobami chorującymi psychicznie. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
A. Lauveng: Niepotrzebna jak róża. Potrzeba normalności w chorobie psychicznej. Smak Słowa, Sopot 2009.
J. Morrison: DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
S. Pużyński, J. Wciórka: Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalis, Kraków 2000.
A. Suchańska: Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
C. Sutton: Psychologia dla pracowników socjalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2004.
I. D. Yalom: Dar terapii. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2010.
M. Załuska: (red.) Opieka zdrowotna i wsparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Informator dla chorujących, ich rodzin i przyjaciół, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2015.
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Grudziewska E. (red.), Metody i techniki pracy z osobami bezrobotnymi, z niepełnosprawnościami, z osobami z zaburzeniami psychicznymi, Wyd. Difin SA, Warszawa 2022. Podgórska-Jachnik D., Pietras T., Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinami, Warszaw : Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2014. Gray M., Webb S. A. (2013), Praca socjalna. Teorie i metody, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. Czarniecki P. (2013), Praca socjalna, Wyd. Difin SA, Warszawa. Kaczmarek G. i in. , Standard pracy socjalnej z osobą z niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi, WRZOS, Warszawa, Grewiński M. (2013), Od redakcji, „Empowerment. O Polityce Aktywnej Integracji” nr 2, s. 3 [online] [dostęp: 22.03.2014], ‹http://www.wspkorczak.eu/download/Artykuly_prasowe/empowerment_2_2013_small.pdf›. Literatura uzupełniająca: D. L. Rosenhan, M. E. P. Seligman, E. F. Walker: Psychopatologia. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: 1. Metody podające - prezentacja multimedialna 2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna 3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków 4. Metody eksponujące - film 5. Metody podające - opis 6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): 30 godzin - godziny kontaktowe 15 godzin - przygotowanie do zajęć 30 godzin - lektura 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną Sumaryczna liczba godzin: 90, co stanowi 3 ECTS |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study, wizyty studyjne, cotygodniowe sprawdziany wiedzy; NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): 30 godzin - godziny kontaktowe Sumaryczna liczba godzin: 90, co stanowi 3 ECTS |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study, wizyty studyjne, cotygodniowe sprawdziany wiedzy; Sprawdzenie wiedzy zdobytej na zajęciach poprzez zadanie grupowe skupiające się na kompleksowym opracowaniu projektu socjalnego. NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): 30 godzin - godziny kontaktowe Sumaryczna liczba godzin: 90, co stanowi 3 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: