Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach – trening (PSR) PS-3S-PSR
Treści programowe:
Zasoby wewnętrzne doradcy i ich wykorzystanie w pracy z klientem
PSR - przegląd podstawowych założeń teoretycznych.
Podstawowe umiejętności i techniki stosowane w PSR.
Istotne kierunki pracy w oparciu o PSR:
- zwiększanie możliwości wyborów klienta;
- zmiana destrukcyjnego nawyku klienta;
- rozwijanie umiejętności podejmowania właściwych decyzji.
Meandry nurtu PSR.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
Treści programowe: Zasoby wewnętrzne doradcy i ich wykorzystanie w pracy z klientem PSR - przegląd podstawowych założeń teoretycznych. Podstawowe umiejętności i techniki stosowane w PSR. Istotne kierunki pracy w oparciu o PSR: Meandry nurtu PSR. |
W cyklu 2023L:
Treści programowe: Zasoby wewnętrzne doradcy i ich wykorzystanie w pracy z klientem |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada uporządkowaną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu pracy z klientem Podejściem Skoncentrowanym na Rozwiązaniach.
Umiejętności
Student/-ka potrafi w stopniu podstawowym poprowadzić rozmowę w konwencji Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności w zakresie pracy Podejściem Skoncentrowanym na Rozwiązaniach.
Kryteria oceniania
Napisanie kolokwium pisemnego - 12 pytań o charakterze otwartym
Zaliczenie otrzymuje osoba, która otrzymała 50% punktów + 1 punkt.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2013.
Lucjan Miś (red.) 2008. Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach (Zeszyty Pracy Socjalnej, nr 14), Kraków: Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Szczepkowski J., Praca socjalna - Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2017.
Literatura uzupełniająca:
Arias L., A., Rotberg I., Po jasnej stronie mocy. O terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR), Kielce 2021.
Kottler J. A., Skuteczny terapeuta. Gdańsk 2003.
Milner J., O’Byrne P., Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Poznań 2007.
Lewiński A., Szczepkowski J., Świtek T., Upside down: Solution Focused Paradigms - Revolutions and Evolutions, Toruń 2012.
Preston J., Zintegrowana terapia krótkoterminowa. Podejście poznawcze, psychodynamiczne, humanistyczne i neurobehawioralne, Gdańsk 2005.
Ratner H., George E., Iveson Ch., Terapia krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu, Łódź 2017.
Szczepkowski J., Terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2014.
Szczepkowski J., Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych, Toruń 2016.
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Lucjan Miś (red.) 2008. Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach (Zeszyty Pracy Socjalnej, nr 14), Kraków: Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Szczepkowski J., Praca socjalna - Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2017. Literatura uzupełniająca: Kottler J. A., Skuteczny terapeuta. Gdańsk 2003. Milner J., O’Byrne P., Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Poznań 2007. Lewiński A., Szczepkowski J., Świtek T., Upside down: Solution Focused Paradigms - Revolutions and Evolutions, Toruń 2012. Preston J., Zintegrowana terapia krótkoterminowa. Podejście poznawcze, psychodynamiczne, humanistyczne i neurobehawioralne, Gdańsk 2005. Ratner H., George E., Iveson Ch., Terapia krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu, Łódź 2017. Szczepkowski J., Terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2014. Szczepkowski J., Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych, Toruń 2016. |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Zajęcia prowadzone zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Metody kształcenia: 1. Metody podające - prezentacja multimedialna 2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna 3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków 4. Metody eksponujące - film 5. Metody podające - opis 6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): 30 godzin - godziny kontaktowe 15 godzin - przygotowanie do zajęć 15 godzin - lektura 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną Sumaryczna liczba godzin: 75, co stanowi 3 ECTS |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study; NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin przygotowanie planu pracy - 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 75 godzin, co stanowi 3 pkt ECTS |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study; NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): godziny kontaktowe - 15 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: